HSL avaa maailman ensimmäisen kaikille avoimen joukkoliikenteen jälleenmyyntirajapinnan

HSL on rakentamassa joukkoliikenteen kertalippujen avointa jälleenmyyntirajapintaa, josta kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi hankkia kertalippuja jälleenmyyntiä varten. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Rajapinta aukeaa ensi vuonna osoitteessa sales-api.hsl.fi. HSL kutsuu samalla kaikkia liikennetoimijoita Suomessa ja ulkomailla kehittämään ja ideoimaan uusia liikennepalveluita rajapinnan päälle.

”Olemme rakentamassa erittäin innovatiivisen ja edistyksellisen digitaalisen jälleenmyyntirajapinnan. Tässä on vielä paljon työtä tehtävänä, mutta uskomme, että saamme monenlaisia yrityksiä ja innovatiivisia pilottihankkeita ideoimaan luovasti erilaisia lisäarvopalveluita rajapinnan päälle. Tavoitteenamme on myös aktiivisesti kontaktoida liikennealan toimijoita kotimaassa ja ulkomailla”, sanoo osastonjohtaja Mari Flink HSL:n asiakkuudet ja myynti -osastolta.

HSL:llä on vahvaa osaamista ja perinnettä avoimissa rajapinnoissa. Muun muassa erittäin suositussa Reittiopas-palvelussa on ollut avoimet rajapinnat käytössä jo 15 vuoden ajan. Avoimessa myyntirajapinnassa tietoturvallisuus ja liiketoimintariskien minimointi on kuitenkin kriittistä.

”Tietorajapintojen avaaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna julkiseen myyntirajapintaan, jossa liikkuu isoja määriä rahaa ja transaktioita. Haluamme varmistaa sen, että rajapinnassa ei ole tietoturva- tai luottoriskejä. HSL-liikenteessä tehdään 370 miljoonaa matkaa vuodessa ja kymmeniä miljoonia myyntitransaktioita eli puhumme valtavista volyymeista”, osastonjohtaja Hannu Heikkinen HSL:n teknologiaratkaisut-osasto korostaa.

HSL:n rajapintaa tullaan kehittämään myös ensijulkaisun jälkeen.

HSL käynnistää samalla kaksivuotisen liikkumispalveluiden Idea Lab -ohjelman ja kutsuu ohjelmaan liikennealan markkinatoimijoita Suomesta ja ulkomailta. HSL:n Idea Lab -hankkeessa testataan liikkumispalveluiden toimintamalleja yhteistyössä.

”Olemme resursoimassa HSL:ään MaaS-projektia ja tiimiä, joka kehittää liikennepalveluita HSL-alueelle erilaisten pilottien kautta. Osana Idea Labia toteutetaan liikkumispalveluiden ideakilpailu, jonka ehdotuksista valitaan pilotoitavat kohteet. Ideat voivat käsitellä esimerkiksi fyysisiä liikkumispalveluja, lippu- ja markkinointiyhteistyötä, matkaketjujen yhdistely- ja välityspalveluita tai automaattisen liikenteen kokeiluja. Pilottien kokemukset arvioidaan ja niiden perusteella kehitetään HSL:n palvelutoimintaa edelleen”, asiakkuuksista ja myynnistä vastaava osastonjohtaja Mari Flink visioi.

MaaS ja HSL Idea Lab, Mari Flink, mari.flink@hsl.fi, puhelin: 040 715 0440
Rajapintakysymykset, Juha Lamminkari, juha.lamminkari@hsl.fi, puhelin: 0500 976 986

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!