HSL ehdottaa, että Helsinki ja Espoo käynnistäisivät keskustelun kääntöraiteen rakentamista Matinkylään sujuvan metroliikenteen varmistamiseksi
HSL, HKL, Länsimetro Oy ja Espoo ovat miettineet metron tulevaisuuden
toimintaedellytyksiä yhteisessä työryhmässä. Vaihtoehtoisia liikennöintimalleja on ollut pohdittavana viisi, Matinkylän kääntöraide -mallin lisäksi alkuperäisen hankesuunnitelman mukainen liikenne, bussilinjojen lisääminen metron oheen, malli, jossa kolme neljästä junasta kulkee ruuhka-aikana Kivenlahteen yhden jäädessä Tapiolaan sekä vaihtoehto kaikkien junien liikennöimisestä Kivenlahteen asti.
Yhteisessä työryhmässä ei otettu kantaa parhaaseen vaihtoehtoon, vaan tunnistettiin eri vaihtoehtojen mahdollisuudet ja vaatimukset.
Matinkylän kääntöraide -mallia puoltaa HSL:n mielestä se, että Tapiolan linjan jatkaminen Matinkylään tarjoaa mahdollisuuden liikennöidä Matinkylään asti tiheällä vuorovälillä ja linjojen kuormitus jakautuu tasaisemmin kuin muissa vaihtoehdoissa. Tapiolan kääntöraide jää hyödylliseksi reserviksi liikennehäiriöiden hoitoa varten ja Sammalvuoren varikon käyttöä voidaan suunnitella joustavasti.
Matinkylän kääntöraide takaa metron kapasiteetin pitkälle tulevaisuuteen
Ennusteiden mukaan Matinkylän kääntöraide -malli takaa metrolle riittävän kapasiteetin matkustajien kuljettamiseen vuonna 2030, vaikka metroa liikennöitäisiin kuljettajaliikenteen vuorovälillä. Kääntöraide mahdollista yhdessä metron automatisoinnin kanssa metrojärjestelmän kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, esimerkiksi radan jatkamisen Kivenlahdesta eteenpäin.
Jos kääntöraide rakennetaan, metron valmistuminen Kivenlahteen siirtyy noin puolitoista vuotta eteenpäin ja työt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä Matinkylän metron liikennöintiin. Kääntöraiteen rakentamisen kustannukset ovat noin 99,6 miljoonaa euroa ja ovat osin riippuvaisia rakentamisen kestosta.
Malli, jossa kaikki junat kulkisivat Kivenlahteen asti, edellyttää jopa 200 miljoonan euron investointeja kääntösilmukaan ja uuteen varikkoon, ja metron jatkuminen Kivenlahteen viivästyisi jopa viidellä vuodella. Suorien bussilinjojen aiheuttama lisäkustannus riippuu tarvittavasta bussiliikenteen määrästä, mutta on noin 10-15 miljoonaa euroa vuositasolla.
Nykyarvion mukaan metroliikenne Kivenlahteen alkaa vuonna 2023. Matinkylän kääntöraiteen rakentaminen viivästyttäisi Kivenlahden metroliikenteen alkamista noin 1,5 vuotta. Automatisoidun metroliikenteen on tarkoitus alkaa 2020-luvun lopussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh.
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme