HSL etsii ensi talven bussiliikenteestä laaja-alaisia säästöjä

HSL on linjannut periaatteita, joiden mukaan se aikoo säästää bussiliikenteessä talviliikennekaudella 2021-2022. Säästöjä haetaan koko HSL-alueelta ja kaikesta liikenteestä, jotta asiakkaille aiheutuva haitta olisi mahdollisimman vähäinen. HSL:n tavoitteena on vähentää viikkotason liikennöintikustannuksia kahdella prosentilla kevääseen 2021 verrattuna.

HSL on linjannut periaatteita, joilla se etsii säästöjä ensi talven bussiliikenteestä. “Pienenämme kustannuksia laaja-alaisesti koko HSL-alueella ja kaikessa bussiliikenteessä. Tällä tavalla säästötoimet jakautuvat niin, että asiakkaillemme aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.

Säästämisen tarve johtuu koronasta. Matkustajamäärien lasku on iskenyt pahasti HSL:n talouteen. Tällä hetkellä matkustajia kulkee joukkoliikenteessä 40-60 prosenttia koronaa edeltävästä määrästä riippuen siitä, mistä liikennevälineestä on kyse.

Ajoaikojen nopeutuminen pienentää liikennöintikustannuksia

Ensisijainen säästötoimenpide on se, että HSL pyrkii hyötymään bussien ajoaikojen nopeutumisesta. Bussiliikenne on nopeutunut, koska matkustajia kulkee entistä vähemmän ja muu ajoneuvoliikenne on vähentynyt.

HSL:llä on jo kokemusta nopeutumisen tuomista säästöistä. Monilla bussilinjoilla tulivat helmikuussa 2021 ajoaikojen nopeutumisen vuoksi käyttöön uudet aikataulut, mikä pienensi jonkun verran bussiliikenteen kustannuksia.

Seuraava toimenpide on arvioida uudelleen ruuhka-aikojen liikennetarjontaa. Korona on verottanut erityisesti ruuhka-aikojen matkustamista. On todennäköistä, että ruuhka-ajan kysyntä elpyy pandemian jälkeen hitaammin kuin muiden aikojen matkustaminen.

Vuorojen vähentämisen ohella HSL:ssä on harkinnassa ruuhka-aikojen lyhentäminen. Silloin aika, jolloin bussiliikenne on tiheimmillään, olisi nykyistä lyhyempi.

“Tavoitteemme on kuitenkin pitää ruuhka-aikojen liikenne jatkossakin pääpiirteissään hyvällä tasolla”, Tero Anttila sanoo.

Edellä mainittujen keinojen jälkeen HSL säästää leikkaamalla liikennöintiaikoja, harventamalla vuorovälejä tai lakkauttamalla liikennöintipäiviä linjakohtaisesti.

Säästöjä syntyy kuusi miljoonaa euroa vuodessa

HSL on hahmotellut sitä, millaisia säästötoimia bussiliikenteeseen on odotettavissa eri kunnissa.

Sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla säästöt on tarkoitus kohdentaa etenkin ruuhka-ajan liikenteeseen muun muassa vuorovälejä harventamalla.

Itä-Vantaalla alkaa syksyllä 2021 Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukainen liikenne, mutta lauantailiikenteeseen suunniteltu vuorovälien tihentäminen jää toteutumatta. Harvennettu iltaliikenne alkaa monilla linjoilla suunniteltua aikaisemmin.

Keravalla HSL harventaa ruuhka-ajan vuorovälejä Helsinkiin suuntautuvassa seutuliikenteessä. Keravan sisäisessä liikenteessä lakkautetaan yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.

Kirkkonummella kavennetaan ruuhkaliikenteen liikennöintiaikoja ja yksittäisillä linjoilla lyhennetään ruuhka-ajan tiheän liikenteen kestoa.

Sipoossa tulee käyttöön uusi liikennöintisopimus, joka laskee kustannustasoa merkittävästi. Tuusulassa HSL lakkauttaa yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.

“Ensi talven tavoitteemme on vähentää bussiliikenteen viikkotason liikennöintikustannuksia noin kahdella prosentilla kevääseen 2021 verrattuna. Säästötoimet, joita olemme kaavailleet, pienentävät bussiliikenteen liikennöintikustannuksia noin kuudella miljoonalla eurolla vuodessa”, Anttila sanoo.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

HSL:n hallituksen päätöksiä 4.5.20214.5.2021 15:05:30 EEST | Tiedote

Joukkoliikenteen suunnitteluun liittyvien tehtävien puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti suunnittelutehtävien toimittajista kolmeen osaan jaetussa suunnittelukilpailussa. Kokonaistaloudellisen tarjousvertailun perusteella valitut toimittajat ovat: osa 1) Suunnittelutehtävät: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy, osa 2) Infrastruktuuri: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy ja osa 3) Vaikuttavuustarkastelut: Flou Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy. Puitesopimukset ovat voimassa enintään 5 vuotta ja kokonaiskustannukset ovat noin 1,8 miljoonaa euroa (ilman alv.). Linkki pöytäkirjaan Syysliikenteen säästöt bussiliikenteessä Hallitus päätti hyväksyä bussiliikenteen säästöperiaatteet talviliikennekaudelle 2021-2022. Säästöt kohdentuvat laaja-alaisesti koko HSL-alueen liikenteeseen. Säästöjä syntyy muun muassa nopeutuneista ajoajoista, ruuhka-ajan tarjonnan supistamisesta

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan