HSL ja VR: Joukkoliikenteeseen jäljitetyt tartunnat pysyneet nollassa
VR ja HSL ovat tehneet paljon toimenpiteitä, joilla matkustajien ja henkilökunnan turvallisuus on voitu pitää hyvänä. Myös asiakkaiden oma toiminta on ensiarvoisen tärkeää. Yksi syy tartuntojen vähäisyyteen joukkoliikenteessä liittyy matkustamisen lyhytkestoisuuteen ja siihen, että liikennevälineissä istutaan tyypillisesti hiljaa. Tällöin virusta kantavia aerosoleja ei leviä samalla tavalla sisäilmaan kuin puhuttaessa tai huutaessa. Lisäksi joukkoliikennevälineiden ilma vaihtuu muutamissa minuuteissa. Myöskään työperäisiä koronatartuntoja ei ole ollut VR:n junahenkilöstön eikä HSL:n matkalippujentarkastajien keskuudessa, vaikka työpäivistä valtaosa kuluu liikennevälineissä.
Kansainvälinen joukkoliikenneliitto UITP on seurannut tarkasti joukkoliikenteen koronatilannetta ja siitä tehtyjä tutkimuksia. ”Koronaviruksen tartuntariski joukkoliikenteessä on todella pieni, kun tarvittavista turvatoimista pidetään huolta ja kun matkustajat käyttäytyvät vastuullisesti”, sanoo UITP:n pääsihteeri Mohamed Mezghani.
Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että mahdollisuus saada koronatartunta junassa on häviävän pieni. Näin todetaan mm. Britannian raideliikenteen turvallisuudesta vastaavan organisaation RSSB:n raportissa ja saksalaisen Deutsche Bahnin teettämässä tutkimuksessa. Samansuuntaisiin päätelmiin on tultu myös ranskalaistutkimuksessa, jossa korostetaan, että joukkoliikennevälineissä harvemmin huudetaan, puhutaan ja nauretaan äänekkäästi.
”Joukkoliikennematkat kaupunkiliikenteessä ovat tyypillisesti lyhytkestoisia. Jos matkustajat suojautuvat maskilla, muistavat käsihygienian ja välttävät kovaäänistä puhumista matkalla, matkustamista voi pitää hyvin turvallisena. Suomalaisille istuminen hiljaa liikennevälineessä on onneksi luontevaa. Lisäksi liikennöitsijät ovat lisänneet liikennevälineiden puhtaanapitoa ja joukkoliikennevälineiden ilmastoinnissa käytetään raitista ulkoilmaa. Laitteiden koskettelua voi myös välttää esimerkiksi käyttämällä digitaalisia lippuja”, sanoo osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä.
HSL ja VR kiittävät asiakkaita, jotka ovat ottaneet maskin käyttöön. HSL-alueella työmatkaliikenteessä maskeja käyttää jo tuntuvasti yli puolet matkustajista. Muutoin käytön aktiivisuus vaihtelee vuorokauden ajan mukaan. Keskiarvo maskien käytössä HSL-alueella on hieman yli 50 prosenttia. Kaukojunissa maskeja käyttää noin puolet matkustajista, ja Ekstra-luokassa on ollut maskipakko lokakuun lopusta lähtien.
Junissa ei ole todettu yhtään tartuntaketjua
Etätyöt ovat selvästi vähentäneet matkustamista, ja syksyllä VR:n matkamäärät ovat tasoittuneet arkena noin puoleen vuoden takaisesta. HSL:n liikennevälineillä matkoja tehdään viime vuoteen verrattuna noin 60 prosenttia normaalista eli 800 000 matkaa arkipäivässä.
Työmatkaliikenteen notkahduksesta huolimatta suomalaiset matkustavat edelleen ahkerasti junalla vapaa-ajallaan, jolloin junaliikenteessä matkoja tehdään noin 70 prosenttia viime vuodesta, ja HSL-alueella likimain 65 prosenttia.
”Junalla matkustaminen ei ole loppunut koronan takia, matkustamisen tavat ovat vain muuttuneet. Kasvomaskin käyttö, etäisyyden pitäminen muihin ja ruuan tilaaminen omalle paikalle ovat esimerkkejä tästä muutoksesta. Matkustajat odottavat terveysturvallisuuden suhteen myös meiltä enemmän – siivouksesta ei voi tinkiä ja käsidesiä tulee olla tarjolla”, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Yhteyshenkilöt
HSL:
Mari Flink
osastonjohtaja, asiakkuus ja myynti
p. 040 7150 440
Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija
p. 040 5282 976
VR:
Yhteydenotot VR Groupin mediadeskin kautta
p. 029 434 7123
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 11.12.202411.12.2024 14:41:12 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 11. joulukuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.202426.11.2024 10:46:47 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 26. marraskuuta 2024 ja päätti seuraavista asioista.
Kaupunkipyörien käyttöajan pidentäminen koettiin merkittävänä parannuksena palveluun5.11.2024 10:17:50 EET | Tiedote
Kysyimme lokakuussa kaupunkipyörien käyttäjiltä mielipiteitä kuluneesta kaudesta 2024. Helsingin ja Espoon asiakaskyselyyn vastasi 5 260 kaupunkipyörien käyttäjäksi rekisteröitynyttä asiakasta. Vantaan kyselyyn vastasi puolestaan 738 asiakasta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.202429.10.2024 12:49:22 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 29. lokakuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Nina Suomalainen aloittaa Matias Pajulan tilalla HSL:n hallituksen puheenjohtajana29.10.2024 11:26:03 EET | Tiedote
Ylimääräinen yhtymäkokous valitsi tiistaina 29.10. Nina Suomalaisen HSL:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Matias Pajulan tilalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme