HSL ja VR muistuttavat: Väärennetyllä lipulla matkustaminen on petos

Uudet teknologiat houkuttelevat kokeilemaan lippujen väärentämistä digitaalisilla menetelmillä. Kokeilut koskevat monenlaisia palveluita, joihin myydään sähköisiä pääsylippuja. HSL ja VR muistuttavat, että väärennetyllä lipulla matkustaminen on petos.

Matkalippujen tarkastuksen yhteydessä asian käsittely on erilainen riippuen siitä, onko asiakas liikkeellä ilman lippua, leimaamattomalla lipulla tai väärennetyn lipun turvin. Ilman lippua matkustavat saavat 80 euron tarkastusmaksun. Sen sijaan väärennetyllä lipulla matkustaminen on rikoslaissa petos, josta joukkoliikenneviranomaiset tekevät aina rikosilmoituksen.

Valtaosalla matkustajista on lippuasiat kunnossa. Viime vuonna lippu puuttui 2,94 %:lta tarkastetuista matkustajista.

"Onneksi suurin osa matkustajista liikkuu asianmukaisella lipulla. Myös liputtomien määrä on HSL:ssä kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla. Lippujen väärentäminen on ollut harvinaista, mutta  digitaalisten lippujen suosion myötä väärennösyrityksiä on tullut vastaan aiempaa useammin. Haluammekin  muistuttaa siitä, että vaikka lipun väärentäminen voi tuntua vähäpätöiseltä asialta, kyseessä on rikos, josta on rikoslain mukaiset seuraamukset", sanoo tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala HSL:stä.

tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala, 040 621 5554

Helsingin seutu löysi keinot liikenteen päästöjen puolittamiseen – HSL:n hallitus hyväksyi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman26.3.2019 12:53:10 EETTiedote

Helsingin seutu puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan neljän miljardin liikenneinvestoinneilla. Tiemaksuille etsitään Helsingin seudulle sopiva malli. Uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain. Nämä tavoitteet ja konkreettiset keinot niiden saavuttamiseen sisältyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaan. Sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus valtion ja seudun kuntien kesken.

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.