HSL ja VR muistuttavat: Väärennetyllä lipulla matkustaminen on petos

Uudet teknologiat houkuttelevat kokeilemaan lippujen väärentämistä digitaalisilla menetelmillä. Kokeilut koskevat monenlaisia palveluita, joihin myydään sähköisiä pääsylippuja. HSL ja VR muistuttavat, että väärennetyllä lipulla matkustaminen on petos.

Matkalippujen tarkastuksen yhteydessä asian käsittely on erilainen riippuen siitä, onko asiakas liikkeellä ilman lippua, leimaamattomalla lipulla tai väärennetyn lipun turvin. Ilman lippua matkustavat saavat 80 euron tarkastusmaksun. Sen sijaan väärennetyllä lipulla matkustaminen on rikoslaissa petos, josta joukkoliikenneviranomaiset tekevät aina rikosilmoituksen.

Valtaosalla matkustajista on lippuasiat kunnossa. Viime vuonna lippu puuttui 2,94 %:lta tarkastetuista matkustajista.

"Onneksi suurin osa matkustajista liikkuu asianmukaisella lipulla. Myös liputtomien määrä on HSL:ssä kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla. Lippujen väärentäminen on ollut harvinaista, mutta  digitaalisten lippujen suosion myötä väärennösyrityksiä on tullut vastaan aiempaa useammin. Haluammekin  muistuttaa siitä, että vaikka lipun väärentäminen voi tuntua vähäpätöiseltä asialta, kyseessä on rikos, josta on rikoslain mukaiset seuraamukset", sanoo tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala HSL:stä.

tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala, 040 621 5554

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun