HSL ja VR sopivat uuden hinnan sopimukselleen lähijunaliikenteestä

Helsingin seudun liikenne HSL ja junaliikennettä operoiva VR sopivat tiistaina uuden hinnan HSL-lähijunaliikenteen siirtymäkauden sopimuksen loppuajalle. Sopimus on voimassa kesäkuuhun 2021 asti, minkä jälkeen HSL:n lähijunat siirtyvät kilpailutettuun liikenteeseen.

Uudella sopimuksella päivitetään maaliskuussa 2016 allekirjoitettua siirtymäkauden sopimuksen hinnoittelua. Uusi hinta sopimukselle on noin 27 miljoonaa euroa aiempaa pienempi. Halvempi hinta perustuu sopimuksen muutoslausekkeisiin ja ennen muuta siihen, että alkuperäisessä sopimuksessa oli varauduttu useisiin riskeihin, jotka eivät kuitenkaan toteutuneet. Lisäksi junaliikenteen matkustajamäärät ja suorite ovat kasvaneet.

HSL:n ja VR:n väliseen sopimukseen sisältyy HSL-lähijunien operointi ja kunnossapito.

”Kehäradan avaamiseen ja muihin junaliikenteen muutoksiin liittyi riskejä, jotka eivät toteutuneet siinä mitassa kuin olimme VR:n kanssa ennakoineet. Toisaalta junien matkustajamäärät ja suorite ovat kasvaneet viime vuosina selvästi”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Sopimukseen kirjattava 27 miljoonan euron alennus jaetaan jäljellä olevalle sopimuskaudelle alkaen vuodesta 2018.

Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, p. 050 565 8884
Johanna Wallin, ryhmäpäällikkö, joukkoliikennejärjestelmät, HSL, p. 050 337 5685

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteeseen kannattaa varata viikonloppuna riittävästi aikaa, sillä metron Helsingin osuutta korvataan busseilla 11.-13.1.9.1.2019 09:37Tiedote

HSL järjestää ensi viikonloppuna korvaavaa bussi- ja raitioliikennettä metron tilalle, sillä metrojunat eivät kulje perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. HSL kehottaa varaamaan matkustamiseen riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä korvaavat bussit saattavat tulla ruuhkatunteina täyteen. Autoilua Helsingin ydinkeskustassa kannattaa välttää.