HSL järjestää bussiliikennöitsijöille kilpailun ympäristöä säästävistä toimista

HSL pyytää bussiyhtiöiltä lokakuussa tarjouskilpailulla ehdotuksia hiilidioksidi- ja lähipäästöjä vähentäviksi toimiksi. Kuntayhtymä maksaa voittaneille liikennöitsijöille lisäkorvauksen päästöjen vähentämisestä.

HSL on varannut bussiyhtiöille vuoden 2018 ympäristöbonuksia varten kaiken kaikkiaan 1 000 000 euroa, jotka se maksaa päästöjä vähentävistä toimista normaalien liikennöintikorvausten päälle.

HSL:n hallitus ryhtyi valmistelemaan ympäristöbonusmallia elokuussa vuonna 2011. Kuntayhtymä on palkinnut liikennöitsijöitä edellisinä vuosina muun muassa biopolttoaineiden käytöstä.

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen lähipäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025. Tavoitteeseen pääseminen ei onnistu ilman uusinta ajoneuvoteknologiaa, parhaimpia polttoaineita sekä sähkön hyödyntämistä energianlähteenä.

Osaston johtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Kalustoinsinööri Petri Saari, HSL, puh. 050 559 1956

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussilinjat uudistuvat huomenna – muista tämä, kun matkustat uusilla yhteyksillä!2.1.2018 10:32Tiedote

Joukkoliikenneyhteydet muuttuvat huomenna keskiviikkona 3.1. ratkaisevasti Helsingin kantakaupungin länsipuolella, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaareen bussit kulkevat uusilla reiteillä heti aamun liikenteen alusta asti. Uudistuksen vaikutukset ulottuvat Espoossa rantaradan tuntumaan ja osin sen pohjoispuolelle. Myös Kauniaisten, Kirkkonummen, Kuusisaaren ja Lehtisaaren bussilinjoihin tulee muutoksia.