HSL järjestää bussiliikennöitsijöille kilpailun ympäristöä säästävistä toimista

HSL pyytää bussiyhtiöiltä lokakuussa tarjouskilpailulla ehdotuksia hiilidioksidi- ja lähipäästöjä vähentäviksi toimiksi. Kuntayhtymä maksaa voittaneille liikennöitsijöille lisäkorvauksen päästöjen vähentämisestä.

HSL on varannut bussiyhtiöille vuoden 2018 ympäristöbonuksia varten kaiken kaikkiaan 1 000 000 euroa, jotka se maksaa päästöjä vähentävistä toimista normaalien liikennöintikorvausten päälle.

HSL:n hallitus ryhtyi valmistelemaan ympäristöbonusmallia elokuussa vuonna 2011. Kuntayhtymä on palkinnut liikennöitsijöitä edellisinä vuosina muun muassa biopolttoaineiden käytöstä.

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen lähipäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025. Tavoitteeseen pääseminen ei onnistu ilman uusinta ajoneuvoteknologiaa, parhaimpia polttoaineita sekä sähkön hyödyntämistä energianlähteenä.

Osaston johtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Kalustoinsinööri Petri Saari, HSL, puh. 050 559 1956

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Kutsu medialle: Länsimetron avajaiset17.11.2017 12:00Tiedote

Matkustajaliikenne länsimetron osuudella alkaa lauantaina 18.11., kun ensimmäinen juna Matinkylästä Vuosaareen lähtee kello 5.09. Sama juna lähtee Tapiolasta kello 5.14 ja Lauttasaaresta kello 5.23. Ensimmäinen juna Tapiolasta Mellunmäkeen lähtee aamukuudelta. Ensimmäinen juna Vuosaaresta Matinkylään lähtee kello 5.15, Rautatientorilta kello 5.36 ja Lauttasaaresta kello 5.41. Ensimmäinen juna Mellunmäestä Tapiolaan lähtee kello 5.20.