HSL Helsingin seudun liikenne

HSL käynnistää 22.10. neljä suoraa bussilinjaa Espoonlahdesta Helsinkiin

Jaa

Espoonlahden suunnasta liikennöi 22.10. alkaen neljä bussilinjaa, jotka vievät matkustajat arkisin ruuhka-aikoina Kamppiin asti Matinkylän metroaseman sijasta. HSL avaa suorat linjat keventääkseen metron ruuhkahuippuja ja taatakseen Espoonlahden alueelle riittävät liikenneyhteydet siihen asti, kunnes metron jatko Kivenlahteen valmistuu.

Espoonlahden suunnasta liikennöi maanantaista 22.10. alkaen arkisin ruuhka-aikoina neljä Kamppiin asti vievää bussilinjaa. Uudet linjat ovat 143A Soukka-Iivisniemi-Kamppi, 146A Kivenlahti-Kamppi, 147A Espoonlahti-Soukka-Laurinlahti-Kamppi sekä 164A Saunalahti-Kivenlahti-Kamppi.

Linjat liikennöivät arkisin noin klo 6-9.30 ja noin klo 14-18.30. Reitit noudattavat lähestulkoon metroa edeltänyttä linjastoa, eivätkä bussit kulje Espoon metroasemien kautta, jotta matkustusaika olisi mahdollisimman lyhyt. Bussit kulkevat 10-15 minuutin vuorovälein linjasta riippuen.

”Kampiin asti liikennöivien linjojen tavoitteena on tasoittaa metron ruuhkahuippuja. Metron käyttäjämäärät ovat kasvaneet Espoossa arvioitua nopeammin, joten junissa on ollut täyttä varsinkin Tapiolan ja Matinkylän välillä”, HSL:n Joukkoliikenne-osaston johtaja Tero Anttila sanoo. ”Espoonlahden suunnan valitsimme siksi, että haluamme tasoittaa ruuhkahuippuja mahdollisimman tehokkaasti ja liityntälinjat Matinkylään ovat pitkiä. Alue on tiheästi rakennettu, joten bussit eivät jää vajaakäytölle.”

”Suorien bussilinjojen käynnistämiseen vaikutti myös metron jatkorakentamisen aikataulu. Haluamme taata Espoonlahden alueelle riittävät liikenneyhteydet siihen saakka, kunnes metro Kivenlahteen valmistuu. Liikenne alkaa näillä näkymin vuonna 2023.”
Uudet linjat näkyvät HSL:n Reittioppaassa jo nyt, kun matkustusajankohdaksi valitsee 22.10. tai sen jälkeen. Loputkin uusien linjojen aikataulut tulevat pysäkeille kuluvan viikon aikana.

Muutoksia liityntälinjoihin

Kun Kamppiin asti ajavat bussit aloittavat, Espoonlahden suunnan liityntälinjojen ruuhka-aikojen vuorovälejä harvennetaan linjoilla 143, 146 ja 147. Linja 124 jaetaan niin, että joka toinen vuoro liikennöi Saunaniemeen tunnuksella 124K. Linjan 165 ruuhka-aikojen ulkopuolisen liikenteen vuorovälejä tihennetään, joten Saunalahden yhteydet Kauklahden suuntaan paranevat.

”Espoonlahden palvelutaso kasvaa kokonaisuudessaan nykyisestä vuoromäärästä”, Tero Anttila sanoo. ”Espoonlahden ja Kampin väliä kulkee muutoksen jälkeen ruuhkasuunnassa eli aamulla Espoonlahdesta Kamppiin päin ja iltapäivällä Kampista Espooseen päin, 18 vuoroa tunnissa.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173
Joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, HSL, puh. 040 161 2197

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme