HSL kehittää uutta matkakortinlukijaa
HSL:n uusi kortinlukija on saanut runsaasti palautetta matkustajilta ja kuljettajilta. HSL on saanut kehittämisideoita myös mm. Aalto-yliopiston opiskelijoilta. Kaikki palaute on HSL:lle arvokasta ja se otetaan huomioon kehittämisessä.
”Vaikka omat tutkimuksemme näyttävät, että useimmat matkustajat pärjäävät hyvin uuden lukijalaitteen kanssa, olemme kuunnelleet huolella saamaamme palautetta matkakortinlukijasta, tutkineet sitä ja ryhtyneet toimiin asiakkaita vaivaavien asioiden korjaamiseksi. Haluamme parantaa käyttökokemusta mahdollisimman hyväksi, jotta lukija palvelee kaikkia asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Käyttöliittymän uudelleen tarkastelun lisäksi teemme töitä myös parantaaksemme kortinlukijan teknistä suorituskykyä”, hankejohtaja Eero Nikula kertoo.
Lukijan kehittäminen ketterillä menetelmillä on osa HSL:n asiakaslähtöisen kehittämisen strategiaa. Samalla iteroivalla tavalla kehitetään parhaillaan HSL:n mobiilituotteita sekä esimerkiksi syksyllä uudistuvia HSL:n karttatuotteita.
”Kaiken kehittämisen ydin on se, että asiakaskokemus olisi paras mahdollinen kaikissa kohtaamispisteissämme. HSL uudisti vuoden vaihteessa myös koko organisaatiotaan, jotta asiakas on entistä vahvemmin kaiken tekemisen keskiössä”, asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink tiivistää.
Kortinlukijan kehittämisessä on tällä hetkellä kaksi linjaa, nykyisen lippujärjestelmän lukija ja uuden vyöhykemallin lukija. ”Tarkastelemme suunnittelun pohjana olleita reunaehtoja uudelleen. Uskon, että palvelumuotoilun keinoin ja asiakkaiden kanssa tehtävä co-creation vie lukijaa eteenpäin toivottuun suuntaan. Matkakortinlukija on iso osa asiakkaidemme arkea. Käyttökokemuksen pitää olla mahdollisimman mutkaton”, johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström tiivistää.
HSL testaa parhaillaan uusia käyttöliittymän versioita eri asiakasryhmillä. Uusia versioita uudesta vyöhykemallin aikaisesta lukijasta tuodaan asiakkaiden kokeiltavaksi huhtikuun puolessa välissä, jolloin HSL järjestää Livinglab-studion laajempaa asiakastestausta varten. Tarkempaa tietoa asiakkaille ja opiskelijoille tarkoitetuista työpajoista ja niihin osallistumisesta julkaistaan huhtikuun alussa. Kehitysversioita lukijasta voi kommentoida myös verkossa pääsiäisen jälkeen.
Uusia kortinlukijoita asennetaan vielä kevään ajan busseihin, juniin ja raitiovaunuihin. Niistä on nyt asennettu puolet. Uudet lukijat ovat osa laajaa lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistushanketta, joka parantaa merkittävästi matkustajainformaatiota. Sen ansiosta kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metrosta saadaan pian reaaliaikaista tietoa, joka näkyy pysäkkinäytöillä, uudessa Reittioppaassa ja muissa sähköisissä aikataulupalveluissa.
Yhteyshenkilöt
Hankejohtaja Eero Nikula, 050 483 6589
Johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström, 040 140 8146
Osaston johtaja Mari Flink, 040 7150440
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme