HSL kilpailutti lähibussilinjoja, voittajat Nurmijärven Linja Oy ja Taksikuljetus Oy

Kilpailussa oli tarjolla lähibussilinjoja eri puolilta pääkaupunkiseutua. Kiinnostus linjoihin oli huomattavan suurta, sillä tarjouksen jätti peräti yksitoista liikennöitsijää.

HSL:n lähibussilinjojen kilpailutuksen ovat voittaneet Nurmijärven Linja ja Taksikuljetus. Nurmijärven Linja liikennöi vuoden 2022 alusta lähtien seitsemää Länsi-Helsingin lähibussilinjaa. Taksikuljetus puolestaan liikennöi ensi vuoden alusta alkaen yhteensä viittätoista Koillis- ja Pohjois-Helsingin sekä Itä-Helsingin lähibussilinjaa.

Kiinnostus lähibussilinjoihin oli suurempaa kuin HSL oli odottanut, sillä tarjouksia tuli peräti yhdeltätoista liikennöitsijältä. ”Näyttää siltä, että lähibussilinjat ovat sopivia tarjouksen tekemisen kohteita pienille ja keskisuurille liikennöitsijöille”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä kommentoi. ”Tarjouskilpailut ratkaistiin melko pienillä marginaaleille, mikä kertoo kilpailun toimivan.”

Lähibussilinjoille tulee kilpailutuksen tuloksena kaiken kaikkiaan 18 uutta bussia. Koska linjat on suunniteltu etenkin ikäihmisten ja liikuntarajoitteisten tarpeisiin, kaikki niillä kulkevat autot ovat matalalattiaisia pikkubusseja.

HSL:n hallitus vertaili tarjouksia kilpailuttamisperiaatteidensa mukaisesti arvioiden niiden kokonaistaloudellista edullisuutta. ”Mukana olleen liikenteen kustannukset laskevat jonkin verran nykyliikenteestä”, Anttila sanoo.

Kilpailussa mukana olleen liikenteen osuus on noin 1,5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 0,8 prosenttia linjakilometreistä.

HSL:n järjestämässä liikenteessä ajetaan vuodessa kaiken kaikkiaan noin 91 miljoonaa linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkisin noin 1 200 autoa.

Kohde 265, liikennöitsijä 1.1.2022 alkaen Nurmijärven Linja Oy

Linjat

31 Pohjois-Haaga – Munkkivuori
32 Pohjois-Haaga – Munkkivuori