HSL lisää lipunmyyntiautomaatteja asemille kesän aikana

16.6.2017 14:50 | HSL Helsingin seudun liikenne

Lähijunaliikenteen matkustajilla on lukuisia mahdollisuuksia lipun ostamiseen, vaikka lähijunissa ei myydä lippuja enää 19.6. alkaen. HSL:n uusien lipunmyyntiautomaattien asennukset ovat meneillään, ja automaattiverkosto laajenee lähiviikkojen aikana niillekin asemille, joilla lipunmyyntiautomaatteja ei ole nyt. Tällä hetkellä automaatteja on parilla kymmenellä asemalla. HSL:n lippuja voi ostaa myös VR:n automaateista, joita on Helsingissä, Pasilassa, Tikkurilassa, Lentoasemalla, Keravalla ja Leppävaarassa.

HSL:n uusista automaateista voi ostaa maksukorteilla aikuisten ja lasten kertalippuja sekä vuorokausilippuja. Vanhemmista automaateista lippuja voi ostaa myös käteisellä. Automaatista ostettava lippu astuu heti voimaan ja se on voimassa 80-100 minuuttia matkustusalueesta riippuen.

Satunnaisia matkustajia palvelevat R-kioskit ja monet muut kauppaliikkeet, esim. Citymarketit, Stockmann, Prismat ja HSL:n, VR:n ja kuntien palvelupisteet. Päärautatieasemalla ja Kampissa lippuja myyvät 24 tuntia avoinna olevat R-kioskit, ja muillakin myyntipisteillä on laajat aukioloajat. Ne myyvät 19.6. lähtien aikuisten ja lasten kertalippuja, joita voi ostaa ennakkoon. Uusi kertalippu on käytettävissä vuoden ajan ostohetkestä. Lippu näytetään liikennevälineen ovilla olevalle lukijalaitteelle.

Katso liitteestä tarkemmat tiedot myyntipisteistä asemittain

HSL:n maksuton mobiililippusovellus on kätevä vaihtoehto lipunostamiseen. Mobiililippu maksetaan joko puhelinlaskulla tai luottokortilla.

Juhannusviikolla 19.-22.6. HSL:n lipunmyyjät täydentävät myyntiverkostoa myymällä lippuja asemalaitureilla vilkkaimpaan matkustusaikaan klo 7-18 ja opastavat mobiililipun ostamisessa.

Valtaosa junalipuista ostetaan jo nyt muualta kuin junista. Mobiilin käyttö on vahvassa kasvussa. Junista myytävien lippujen osuus on koko ajan vähentynyt. HSL-alueen junista myytävien lippujen osuus (1,6%) on laskenut tasaisesti.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 0407150440, asiakasvastaava Leena Rautanen-Saari, puh. 050 389 8970 ja (automaatit) ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara, puh. 040 5583068

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.8.22.8.2017 11:29Tiedote

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän uusi hallitus piti ensimmäisen varsinaisen kokouksensa 22.8. Uuden hallituksen puheenjohtajana toimii Tatu Rauhamäki (kok.) Helsingistä ja varapuheenjohtajana Sirpa Hertell (vihr.) Espoosta. Hallituksessa on yhteensä 14 jäsentä. Hallitus on HSL-kuntayhtymän keskeinen luottamuselin, joka käsittelee mm. Helsingin seudun joukkoliikenteen suunnitteluun ja palvelutarjontaan liittyviä asioita sekä liikennöintiehtoja ja kilpailuttamisen periaatteita. Lisäksi hallitus päättää lippu- ja tariffijärjestelmän periaatteista sekä lippujen hinnoista.