HSL maksaa bussiliikennöitsijöille lisäkorvauksia korona-ajan tehostetusta siivouksesta

HSL:n tilaamaa liikennettä ajavat bussiyhtiöt saavat ylimääräisen korvauksen siitä hyvästä, että ne ovat siivonneet linja-autojaan tehostetusti koronapandemian aikana.

HSL maksaa Helsingin seudun bussiliikennöitsijöille lisäkorvauksia sen vuoksi, että yhtiöt ovat siivonneet linja-autojaan vielä tavallistakin ahkerammin koronapandemian puhkeamisesta lähtien.

Tehostettu siivous on aiheuttanut liikennöitsijöille ylimääräräistä työtä ja muun muassa normaalia kalliimpien pesuaineiden käyttöä. Yhtiöt eivät ole voineet ottaa tällaisia kuluja huomioon hinnoissa, joilla ne ovat kilpailuissa liikenteen hoitoa HSL:lle tarjonneet. HSL:n mielestä lisäpanostukset on perusteltua korvata.

HSL haluaa samalla pitää huolta siitä, ettei koronapandemia heikennä liikaa liikennöitsijöiden taloutta.

HSL maksaa lisäkorvauksia ajalta 16.3.-30.9.2020. Korvausten suuruus perustuu liikennöitsijöiden arkisin käyttämien bussien määrään sekä tietoihin, joita bussiyhtiöt ovat HSL:lle tehostetun siivouksen aiheuttamista kustannuksista esittäneet. Arvio korvaussummasta maaliskuusta syyskuuhun on kaiken kaikkiaan vajaat 700 000 euroa.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 040 5055 294

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.