HSL maksaa bussiliikennöitsijöille lisäkorvauksia korona-ajan tehostetusta siivouksesta

HSL:n tilaamaa liikennettä ajavat bussiyhtiöt saavat ylimääräisen korvauksen siitä hyvästä, että ne ovat siivonneet linja-autojaan tehostetusti koronapandemian aikana.

HSL maksaa Helsingin seudun bussiliikennöitsijöille lisäkorvauksia sen vuoksi, että yhtiöt ovat siivonneet linja-autojaan vielä tavallistakin ahkerammin koronapandemian puhkeamisesta lähtien.

Tehostettu siivous on aiheuttanut liikennöitsijöille ylimääräräistä työtä ja muun muassa normaalia kalliimpien pesuaineiden käyttöä. Yhtiöt eivät ole voineet ottaa tällaisia kuluja huomioon hinnoissa, joilla ne ovat kilpailuissa liikenteen hoitoa HSL:lle tarjonneet. HSL:n mielestä lisäpanostukset on perusteltua korvata.

HSL haluaa samalla pitää huolta siitä, ettei koronapandemia heikennä liikaa liikennöitsijöiden taloutta.

HSL maksaa lisäkorvauksia ajalta 16.3.-30.9.2020. Korvausten suuruus perustuu liikennöitsijöiden arkisin käyttämien bussien määrään sekä tietoihin, joita bussiyhtiöt ovat HSL:lle tehostetun siivouksen aiheuttamista kustannuksista esittäneet. Arvio korvaussummasta maaliskuusta syyskuuhun on kaiken kaikkiaan vajaat 700 000 euroa.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 040 5055 294

HSL:n junat siirtyivät uuteen aikaan sunnuntaina – kilpailutettu liikenne alkoi28.6.2021 10:25:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun junaliikenne siirtyi kokonaan uudelle aikakaudelle eilen, sunnuntaina 27. kesäkuuta, kun raiteilla alkoi ajaa tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä ensimmäistä kertaa Suomessa. Jo aiemmin seudun junia suorahankintasopimuksella liikennöinyt VR valittiin HSL-alueen lähijunien liikennöijäksi kymmenvuotisella sopimuksella runsas vuosi sitten ratkaistussa tarjouskilpailussa.

HSL:n opiskelija-alennuksen saa jatkossa vain HSL-sovelluksesta15.6.2021 11:38:56 EEST | Tiedote

HSL valmistelee laajaa Lipputilihanketta, jossa uudistamme lippuja ja maksamista siten, että ostettu lippu tallennetaan asiakkaan käyttäjätilille. Asiakas voi valita lipun ostamisen yhteydessä itselleen sopivimman tavan käyttää lippuja – esimerkiksi HSL-sovelluksen, HSL-kortin tai jonkin muun tunnisteen, vaikkapa pankkikortin. Uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.