HSL maksaa ensi vuonna kolmelle bussiyhtiölle ympäristöbonuksen biodieselin käytöstä

Nobina Finland Oy, Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab ja Savonlinja Oy saavat HSL:ltä ensi vuonna ympäristöbonuksia biodieselin käytöstä yhteensä yli 950 000 euroa.

HSL maksaa Nobina Finland Oy:lle vuonna 2018 puolen miljoonan euron ympäristöbonuksen. Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab saa lähes 405 000 euroa. Savonlinja Oy:lle HSL maksaa noin 70 400 euroa. Kaikki kolme yhtiötä saavat bonukset jäte- tai tähderaaka-aineesta valmistetun parafiinisen biodieselin käytöstä. HSL maksaa bonukset normaalien liikennöintikorvausten päälle.

Bonukset perustuvat tarjouskilpailuun, jonka HSL järjesti lokakuussa bussiyhtiöille linja-autoliikenteen hiilidioksidi- ja lähipäästöjen vähentämiseksi. Kun kolme bussiyhtiötä käyttävät biodieseliä ensi vuonna yhteensä noin 7 miljoonaa litraa, bussiliikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät lähes 15 000 tonnia, typenoksidit 7 tonnia ja pienhiukkaset reilut 280 kiloa.

Kilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää, jotka jättivät yhteensä 40 tarjousta. Biodieselin lisäksi bussiyhtiöt ehdottivat jäte- tai tähderaaka-aineesta valmistetun bioetanolin käyttöä etanolibusseissa sekä biokaasun käyttämistä kaasubusseissa. HSL asetti tarjoukset paremmuusjärjestykseen kustannustehokkuuden mukaan.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 040 505 5294

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote