HSL maksaa tänä vuonna bussiliikennöitsijöille reilut miljoona euroa ympäristöbonuksia

HSL myöntää vuonna 2022 yhteensä noin 1,1 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia päästöjen vähentämiseksi. Bonuksen saavat kilpailun perusteella Helsingin Bussiliikenne Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab biodieselin käytöstä.

HSL maksaa tänä vuonna ympäristöbonuksia yhteensä 1 076 175 euroa. Bonukset saavat Helsingin Bussiliikenne Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab biodieselin käytöstä. Biodiesel valmistetaan jäte- tai tähderaaka-aineista.

Bonukset perustuvat HSL:n marraskuussa 2021 järjestämään kilpailuun, jonka tarkoituksena oli kannustaa bussiliikennöitsijöitä vähentämään päästöjään. HSL hyvittää bonuksilla liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä syntyviä kuluja.

”Tavoitteemme on vähentää bussiliikenteen lähipäästöjä ja hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2025 mennessä yli 90 prosenttia vuoden 2010 tasosta. Päästöt pienenevät merkittävästi, kun busseissa käytetty polttoaine vaihdetaan uusiutuvaan biopolttoaineeseen”, vt. osastonjohtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo.

Bussit käyttävät ympäristöbonuskilpailun ansiosta vuoden aikana 7,19 miljoonaa litraa biodieseliä. Tällainen määrä biopolttoainetta vähentää HSL:n tilaaman bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä 11 569 tonnia, typenoksideja 7,9 tonnia ja pienhiukkasia 313 kiloa.

Vt. osastonjohtaja Johanna Wallin, HSL, puh. 050 337 5685
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 09 4766 4295