HSL myöntää bussiliikennöitsijöille yli kaksi miljoonaa euroa päästöjen vähentämiseen

Ympäristöbonukset, joita HSL maksaa liikennöitsijöille vuonna 2020, leikkaavat bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä lähes 23 000 tonnilla.

HSL jakaa tänä vuonna 2,1 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia bussiliikennöitsijöille, jotka leikkaavat pienhiukkas- ja hiilidioksidipäästöjään. Liikennöitsijöiden toimet vähentävät Helsingin seudun bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä lähes 23 000 tonnia, typenoksideja 14 tonnia sekä pienhiukkasia 560 kiloa vuoden 2021 alkuun mennessä.

HSL maksaa bonukset viime syksynä järjestämänsä tarjouskilpailun perusteella. Kilpailuun osallistui tällä kertaa kolme liikennöitsijää 52 tarjouksella. HSL asetti tarjoukset paremmuusjärjestykseen kustannustehokkuuden mukaan.

Bonussumma on noin puoli miljoona euroa suurempi kuin vuonna 2019. HSL maksaa ympäristöbonukset normaalien liikennöintikorvausten päälle.

”Pyrkimyksemme on parantaa Helsingin seudun ilmanlaatua ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä mahdollisimman nopeasti sekä kustannustehokkaasti. Ympäristöbonuksilla hyvitämme liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kuluja”, HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila sanoo.

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteessä ilmanlaatuun vaikuttavia typenoksidipäästöjä ja pienhiukkaspäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta.

Osaston johtaja Tero Anttila, HSL, puh. 4766 4330
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 4766 4295

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.2.202011.2.2020 12:45:26 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportti vuodelta 2019 ja tarkastussuunnitelma 2020 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2019 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2020. Sisäinen valvonta on osa kuntalain mukaista kuntayhtymän hallinnon ja talouden valvontaa. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Ostotarjouksen tekeminen Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) -kuntayhtymän omistamista kiinteistöosakeyhtiön osakkeista Hallitus päätti tarjota Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle 4,1 miljoonaa euroa Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5:n osakkeista, ja osakkeiden omistus ehdotetaan siirrettäväksi HSL:lle 1.5.2020 alkaen. HSL siis aikoo ostaa päätoimipisteensä rakennuksesta HSY:n omistaman osuuden. Kaupan jälkeen HSL:n omistusosuus kiinteistöosakeyhtiöstä olisi 69,73 prosenttia. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Transit PSP -maksuvälityspalvelujen hankinta Hallitus päätti valita transit PSP -maksuvälityspalvelujen tarjoajaksi LittlePayn,