HSL perustaa Etelä-Espooseen kaksi uutta bussilinjaa

HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 13. helmikuuta perustaa kaksi uutta linjaa parantamaan bussiliikennettä Etelä-Espoossa. Myös muita muutoksia suunnitellaan kevään aikana. HSL:n hallitus päätti asian esittelijän muutetun esityksen mukaan äänestyksen jälkeen. Jo aiemmin HSL on päättänyt toteuttaa useita pienempiä muutoksia muihin bussilinjoihin ja niiden aikatauluihin.

Uudet linjat ovat 104 ja 544. Linja 104 kulkee reitillä Lauttasaari–Westend–Haukilahti ja linja 544 reitillä Espoonlahti–Soukka–Kehä II–Leppävaara.

Linjan 104 tarkoituksena on nopeuttaa liikenneyhteyksiä Haukilahdesta ja Westendistä ennen muuta Helsingin kantakaupungin suuntaan. Linja liikennöi Lauttasaaren metroasemalle, missä vaihto bussista metroon on sujuvampaa kuin Tapiolassa, missä kävelymatkat ovat rakennustöiden vuoksi tavanomaista pidempiä.

Linja 104 tulee liikennöimään syysliikennekauden alusta (13.8.2017) maanantaista perjantaihin 20 minuutin vuorovälillä läpi päivän noin iltakahdeksaan asti.

Linja 544 palauttaa Espoonlahden ja Leppävaaran välisen suoran yhteyden ruuhka-ajoiksi. Linja liikennöi Kivenlahdesta Soukan ja Iivisniemen kautta Länsiväylälle ja sieltä edelleen Kehä II:ta ja Turunväylää pitkin Kehä I:lle Leppävaaran asemalle. Linjan liikenne on tarkoitus käynnistää mahdollisimman pian nykyisellä liikennöintisopimuksella. Syysliikenteeseen linja on tarkoitus kilpailuttaa erikseen.

Tämän lisäksi linjaa 125B jatketaan Kuitinmäestä Latokaskeen syysliikenteen alkaessa elokuussa. Muitakin toimenpiteitä Etelä-Espoon bussiliikenteen nopeuttamiseksi tutkitaan ja suunnitellaan kevään aikana.

Uutena perustettavien linjojen sopimusehdoissa otetaan huomioon riittävän väljät muutosrajat, joilla varaudutaan linjaston kehittämiseen edelleen. Lisäksi HSL tuo toukokuun lopun hallituksen kokoukseen (29.5.2018) selvityksen mahdollisista muista uusista linjoista sekä toimista, joihin se on ryhtynyt Espoon kaupunginhallituksen päätöksen (12.2.2018) perusteella.

Seuraavat muutokset tulevat voimaan 26. helmikuuta, kun Lauttasaaren bussilinjojen 21 ja 21B aikatauluja uudistetaan ruuhka-aikojen liikennöinnin parantamiseksi.

Alustavien tietojen perusteella linjastouudistus ei näytä vaikuttaneen merkittävästi lipunmyyntiin. HSL:n myynti espoolaisten henkilökohtaisille matkakorteille oli tammikuussa 2018 euroissa mitattuna viisi prosenttia suurempaa kuin tammikuussa 2017.

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, p. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, p. 040 161 2173

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting