HSL perustaa Etelä-Espooseen kaksi uutta bussilinjaa

HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 13. helmikuuta perustaa kaksi uutta linjaa parantamaan bussiliikennettä Etelä-Espoossa. Myös muita muutoksia suunnitellaan kevään aikana. HSL:n hallitus päätti asian esittelijän muutetun esityksen mukaan äänestyksen jälkeen. Jo aiemmin HSL on päättänyt toteuttaa useita pienempiä muutoksia muihin bussilinjoihin ja niiden aikatauluihin.

Uudet linjat ovat 104 ja 544. Linja 104 kulkee reitillä Lauttasaari–Westend–Haukilahti ja linja 544 reitillä Espoonlahti–Soukka–Kehä II–Leppävaara.

Linjan 104 tarkoituksena on nopeuttaa liikenneyhteyksiä Haukilahdesta ja Westendistä ennen muuta Helsingin kantakaupungin suuntaan. Linja liikennöi Lauttasaaren metroasemalle, missä vaihto bussista metroon on sujuvampaa kuin Tapiolassa, missä kävelymatkat ovat rakennustöiden vuoksi tavanomaista pidempiä.

Linja 104 tulee liikennöimään syysliikennekauden alusta (13.8.2017) maanantaista perjantaihin 20 minuutin vuorovälillä läpi päivän noin iltakahdeksaan asti.

Linja 544 palauttaa Espoonlahden ja Leppävaaran välisen suoran yhteyden ruuhka-ajoiksi. Linja liikennöi Kivenlahdesta Soukan ja Iivisniemen kautta Länsiväylälle ja sieltä edelleen Kehä II:ta ja Turunväylää pitkin Kehä I:lle Leppävaaran asemalle. Linjan liikenne on tarkoitus käynnistää mahdollisimman pian nykyisellä liikennöintisopimuksella. Syysliikenteeseen linja on tarkoitus kilpailuttaa erikseen.

Tämän lisäksi linjaa 125B jatketaan Kuitinmäestä Latokaskeen syysliikenteen alkaessa elokuussa. Muitakin toimenpiteitä Etelä-Espoon bussiliikenteen nopeuttamiseksi tutkitaan ja suunnitellaan kevään aikana.

Uutena perustettavien linjojen sopimusehdoissa otetaan huomioon riittävän väljät muutosrajat, joilla varaudutaan linjaston kehittämiseen edelleen. Lisäksi HSL tuo toukokuun lopun hallituksen kokoukseen (29.5.2018) selvityksen mahdollisista muista uusista linjoista sekä toimista, joihin se on ryhtynyt Espoon kaupunginhallituksen päätöksen (12.2.2018) perusteella.

Seuraavat muutokset tulevat voimaan 26. helmikuuta, kun Lauttasaaren bussilinjojen 21 ja 21B aikatauluja uudistetaan ruuhka-aikojen liikennöinnin parantamiseksi.

Alustavien tietojen perusteella linjastouudistus ei näytä vaikuttaneen merkittävästi lipunmyyntiin. HSL:n myynti espoolaisten henkilökohtaisille matkakorteille oli tammikuussa 2018 euroissa mitattuna viisi prosenttia suurempaa kuin tammikuussa 2017.

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, p. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, p. 040 161 2173

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 18.12.201818.12.2018 15:01Tiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2019 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2019 siten, että sen painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Loput 40 prosenttia tulospalkkiosta perustuu HSL:n osastojen tuloskortteihin. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-2 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kolmessa kohteessa niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista huhtikuussa 2019. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin 5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. Kohteen 257 voittavan liikennöitsijän edellytetään vuokraavan viisi HSL:n omistamaa Linkker-täyssähköbussia. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3 Markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteutuksen hankinta vuosille 2019-2020 Hallitus valitsi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan ver

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.