HSL perustaa Latokaskeen uuden bussilinjan 159

Espoon Latokasken matkustajia palvelee 7. tammikuuta 2019 alkaen uusi bussilinja 159. Linja 125B alkaa liikennöidä tunnuksella 125K. Linja 531K ryhtyy liikennöimään tunnuksella 531B. Myös molempien bussilinjojen reitit muuttuvat.

Uusi bussilinja 159 liikennöi Latokasken ja Matinkylän metroaseman väliä maanantaista 7.1.2019 alkaen. Linja käyttää nopeaa reittiä Nöykkiönkadun ja Länsiväylän kautta. Matka-aika Latokaskesta Matinkylään lyhenee linjaan 531K verrattuna.

Linjan 159 vuoroväli on 15 minuuttia, paitsi hiljaiseen aikaan sekä sunnuntaisin puoli tuntia.

Linja 531B korvaa 7.1. alkaen linjan 531K. Uuden linjan reitti on Tiistilä – Matinkylä (M) – Kuitinmäki, eli linjalla ei pääse Latokaskeen asti.

Linja 125K korvaa samasta päivästä alkaen linjan 125B. Reitti on Tapiola (M) – Niittykumpu (M) – Olari – Latokaski.  Linjan ansiosta Olarin ja Latokasken välillä säilyy ruuhka-aikaan suora bussiyhteys, vaikka linjan 531B päätepysäkki on Kuitinmäessä ja linja 159 liikennöi Länsiväylän kautta.

Linjaa 125K liikennöidään ruuhka-aikaan viidentoista minuutin välein.

Muutosten syynä ovat Espoon toiveet liityntäliikenteen parantamisesta sekä palaute, jonka HSL:n on Latokasken asukkailta saanut. Keväällä aloittanut linja 531K on latokaskelaisten mielestä pidentänyt matka-aikoja, koska ajoaikojen hajonta on ollut liian suurta.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173
Joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, HSL, puh. 040 161 2197

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat 12.8.2019 – tutustu uusiin reitteihin ”Lontoon metrokartan” avulla10.6.2019 09:51:48 EESTTiedote

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa. Uusiin linjoihin on nyt mahdollista tutustua HSL:n uuden kartan avulla, joka esittelee kaikki linjaston linjat ja pysäkit. Linjastouudistuksesta on myös julkaistu tietopaketti HSL:n verkkosivuilla, ja elokuun alussa kaikkiin muutosalueen talouksiin jaetaan linjastouudistuksesta kertova infolehti.