HSL perustaa Latokaskeen uuden bussilinjan 159

Espoon Latokasken matkustajia palvelee 7. tammikuuta 2019 alkaen uusi bussilinja 159. Linja 125B alkaa liikennöidä tunnuksella 125K. Linja 531K ryhtyy liikennöimään tunnuksella 531B. Myös molempien bussilinjojen reitit muuttuvat.

Uusi bussilinja 159 liikennöi Latokasken ja Matinkylän metroaseman väliä maanantaista 7.1.2019 alkaen. Linja käyttää nopeaa reittiä Nöykkiönkadun ja Länsiväylän kautta. Matka-aika Latokaskesta Matinkylään lyhenee linjaan 531K verrattuna.

Linjan 159 vuoroväli on 15 minuuttia, paitsi hiljaiseen aikaan sekä sunnuntaisin puoli tuntia.

Linja 531B korvaa 7.1. alkaen linjan 531K. Uuden linjan reitti on Tiistilä – Matinkylä (M) – Kuitinmäki, eli linjalla ei pääse Latokaskeen asti.

Linja 125K korvaa samasta päivästä alkaen linjan 125B. Reitti on Tapiola (M) – Niittykumpu (M) – Olari – Latokaski.  Linjan ansiosta Olarin ja Latokasken välillä säilyy ruuhka-aikaan suora bussiyhteys, vaikka linjan 531B päätepysäkki on Kuitinmäessä ja linja 159 liikennöi Länsiväylän kautta.

Linjaa 125K liikennöidään ruuhka-aikaan viidentoista minuutin välein.

Muutosten syynä ovat Espoon toiveet liityntäliikenteen parantamisesta sekä palaute, jonka HSL:n on Latokasken asukkailta saanut. Keväällä aloittanut linja 531K on latokaskelaisten mielestä pidentänyt matka-aikoja, koska ajoaikojen hajonta on ollut liian suurta.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173
Joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, HSL, puh. 040 161 2197

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt

Joukkoliikenteessä runsaasti muutoksia 4.3.2019: Hämeentien uudistustyömaa siirtää ratikat pois Sörnäisistä, Tapiolan bussiterminaali avautuu28.2.2019 10:13:05 EETTiedote

Tapiolan metroaseman yhteyteen rakennettu bussiterminaali avataan liikenteelle 4. maaliskuuta. Samana päivänä Hämeentien uudistustyömaa siirtää raitiovaunut pois Sörnäisistä, ja Maunulan seudulla bussilinjoja alkaa kulkea katutöiden vuoksi pitkäaikaisilla poikkeusreiteillä. Myös Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä yhteyksiä parannetaan.