HSL Helsingin seudun liikenne

HSL perustaa suoria ruuhka-ajan bussivuoroja Espoonlahden alueen ja Kampin välille

Jaa

Suorat bussilinjat Espoonlahden suuralueen ja Kampin välille palaavat liikenteeseen vuoden 2018 aikana, kun neljä uutta ruuhka-ajan linjaa aloittaa liikenteen. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Uudet linjat ovat 143A (Kamppi–Iivisniemi–Soukka), 146A (Kamppi–Espoonlahti–Kivenlahti), 147A (Kamppi–Soukka–Laurinlahti) ja 164A (Kamppi–Kivenlahti–Saunalahti), ja ne liikennöivät arkisin aamu- ja iltaruuhkassa. Suorien linjojen perustamisen yhteydessä ruuhka-aikojen liityntäliikenne metroon vastaavasti heikkenee linjojen vaikutusalueilla. Kokonaisuudessaan palvelutaso paranee nykyisestä, sillä bussilinjoja tulee lisää.

Uudet linjat voivat aloittaa viimeistään loppuvuodesta 2018.

Uusien linjojen reitit mukailevat metroa edeltänyttä linjastoa ja nykyistä metron liityntälinjastoa. Linjat 143A ja 147A tarjoavat Laurinlahdesta ja Soukasta suoran yhteyden Kamppiin ruuhka-aikoina 15 minuutin vuorovälillä, jolloin linjojen yhteinen vuoroväli on 7,5 minuuttia. Linjaa 147A ajetaan vain ruuhkasuuntaan, eli aamulla kohti Kamppia ja iltapäivällä kohti Laurinlahtea.

Linja 146A liikennöi Kampin ja Kivenlahden välillä ruuhka-aikoina kymmenen minuutin vuorovälillä. Samalla liityntälinjan 146 vuoroväli harvenee ruuhka-ajan viidestä minuutista kymmeneen minuuttiin. Yhdessä linjat 146 ja 146A kulkevat viiden minuutin välein, mikä vastaa nykyisen liityntälinjan 146 palvelutasoa.

Linja 164A liikennöi Kampin ja Saunalahden välillä ruuhka-aikoina 15 minuutin välein. Liityntälinja 164 lakkautetaan. Samalla linjan 165 vuoroväliä tihennetään ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin palvelu säilyy myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Lisäksi Saunaniemen palvelua korvataan kääntämällä linjan 124 joka toinen vuoro Saunalahdesta Saunaniemeen. Siten linjan 124 palvelutaso laskee Tillinmäessä puoleen nykyisestä.

Muutosten myötä Kampin ja Espoonlahden välillä on ruuhkasuunnassa 18 vuoroa tunnissa ja ruuhkan vastasuunnassa 14 vuoroa tunnissa.

Tavoitteena metron kuormituksen keventyminen

Muutoksen tavoitteena on keventää metron kuormitusta etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella, missä junat ovat etenkin aamun ruuhkahuipuissa olleet varsin täysiä. Espoolaiset ovat ostaneet seutukausilippuja vuoden 2018 neljänä ensimmäisenä kuukautena 8,4 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan vuotta aiemmin.

Metron kysyntä tulee kasvamaan entisestään, kun HSL:n lippujen hinnoittelussa siirrytään uuteen vyöhykemalliin. Koko metrolinjalla on mahdollista matkustaa AB-lipulla, kun Espoonlahden alue tulee sijaitsemaan C-vyöhykkeellä.

Metrossa kokeiltiin huhtikuun alussa yhtenä arkiaamuna liikennöintiä, jossa kaikilla junilla ajettiin Matinkylään asti. Koko läntisen osuuden ajaminen 2,5 minuutin vuorovälillä osoittautui kuitenkin liian herkäksi häiriöille. Lähiaikoina on tarkoitus kokeilla liikennettä, jossa kolme neljästä junasta jatkaisi Tapiolasta Matinkylään asti.

Uusien bussilinjojen palvelu kohdistuu alueelle, jolle metron palvelu ulottuu aikaisintaan loppuvuodesta 2023, kun metron Kivenlahden-osuus valmistuu. Tarvittaessa nyt perustettavat bussilinjat voivat jatkaa liikenteessä myös sen jälkeen.

Muutoksen myötä matka-ajat Espoonlahden alueen ja Kampin välillä lyhenevät nykyisestä, mutta samalla metron liityntäliikenne ruuhka-aikoina vastaavasti heikkenee. Lisäksi ruuhka-ajan palvelu ei vastaa metroliikennettä edeltänyttä tilannetta, sillä vuoroja on selvästi vähemmän, eikä bussiliikenne saa reitin varrella samanlaisia etuuksia kuin silloin, kun koko eteläisen Espoon joukkoliikenne perustui bussiliikenteeseen.

Valmistelussa myös muita muutoksia

Uusien suorien linjojen lisäksi Etelä-Espoon bussiliikenteeseen tehdään myös joitain muita muutoksia, jotka olisi mahdollista toteuttaa syysliikenteen alkaessa 13.8.2018.

Linja 157 muuttuu kulkemaan Tillinmäkeen, jolloin Tillinmäen yhteydet Matinkylään nopeutuvat noin 3–4 minuutilla. Linja 158 taas kääntyy kulkemaan Kattilalaaksoon ja Kiviruukkiin. Linjan 531B reittiä jatketaan Kuitinmäestä Latokaskeen, jolloin Latokasken liityntäyhteys Matinkylään kulkee Olarin kautta. Tämä hidastaa matka-aikoja noin minuutilla, mutta palauttaa Latokasken ja Olarin välisen yhteyden.

Jo aiemmin on päätetty perustaa uusi linja 104 (Haukilahti–Lauttasaari) parantamaan Haukilahden ja Westendin yhteyksiä. Samassa yhteydessä linjan 555 reitti katkaistaan Keilaniemeen, ja linjan 115A kaikki lähdöt ajetaan linjana 115 Tapiolan ja Mankkaan välillä.

HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää myös Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa ja varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
p. 050 555 2932

Jonne Virtanen
ryhmäpäällikkö
linjasto- ja aikataulusuunnittelu
p. 040 161 2173

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme