HSL-sovellus ja HSL:n mobiiliverkkosivut olivat Suomen digimenestyjät 2020 -tutkimuksen parhaimmistoa

Digimenestyjät-tutkimus arvioi yli 40 julkisen sektorin toimijan digitaalisten kanavien palvelutasoa. HSL:n vahvuuksia olivat etenkin HSL-sovellus sekä hyvin suunniteltu ja helppokäyttöinen verkkosivujen mobiiliversio.

HSL sijoittui ensimmäiseksi, kun tutkimus arvioi eri toimijoiden digikanavia sen perusteella, miten hyvin ne johdattavat käyttäjät toimijan tarjoamiin palveluihin. HSL-sovellusta tutkimus kiitti muun muassa siitä, että palvelun etusivu on mahdollista personoida käyttäjänsä kiinnostuksen ja tiedontarpeen mukaiseksi.

HSL:n verkkosivujen mobiiliversio oli tutkimuksen mukaan selkeä ja helppokäyttöinen ja sen sisältö oli jaettu loogisiin kokonaisuuksiin.

Tutkimus arvioi digipalveluita kaiken kaikkiaan viidellä eri kriteerillä. HSL sijoittui kymmenen parhaan joukkoon myös palvelukokemuksessa sekä siinä, miten hyvin palvelut auttavat ja opastavat käyttäjäänsä. Julkisen liikenteen toimijoiden sisäisessä vertailussa HSL:n palvelukokemus erottui edukseen muista.

Tutkimus myös teki kokonaisarvion toimijoiden digipalveluiden tasosta, ja HSL sijoittui niukasti neljänneksi Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja Kelan jälkeen.

”Onnistuneet digipalvelut ovat tärkeä osa joukkoliikenteen palvelujen tarjontaa, oli kyseessä sitten reittineuvonta, aikataulutietojen hakeminen tai lippujen myynti”, digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä Niko Tynkkynen HSL:stä sanoo. ”Hyvä sijoitus tutkimuksessa kannustaa meitä kehittämään niitä entistä paremmiksi yhdessä asiakkaittemme kanssa.”

Tutkimuksessa oli mukana 42 sellaista julkisen sektorin toimijaa, joiden palveluilla on suuri merkitys suomalaisten elämässä. Julkisesta liikenteestä oli HSL:n lisäksi mukana kuusi muuta joukkoliikenteen järjestäjää eri puolilta maata.

Tutkimuksen teki BearingPoint, joka on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto.

Digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä Niko Tynkkynen, HSL, puh. 040 718 5957

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja