HSL-sovellus ja HSL:n mobiiliverkkosivut olivat Suomen digimenestyjät 2020 -tutkimuksen parhaimmistoa

Digimenestyjät-tutkimus arvioi yli 40 julkisen sektorin toimijan digitaalisten kanavien palvelutasoa. HSL:n vahvuuksia olivat etenkin HSL-sovellus sekä hyvin suunniteltu ja helppokäyttöinen verkkosivujen mobiiliversio.

HSL sijoittui ensimmäiseksi, kun tutkimus arvioi eri toimijoiden digikanavia sen perusteella, miten hyvin ne johdattavat käyttäjät toimijan tarjoamiin palveluihin. HSL-sovellusta tutkimus kiitti muun muassa siitä, että palvelun etusivu on mahdollista personoida käyttäjänsä kiinnostuksen ja tiedontarpeen mukaiseksi.

HSL:n verkkosivujen mobiiliversio oli tutkimuksen mukaan selkeä ja helppokäyttöinen ja sen sisältö oli jaettu loogisiin kokonaisuuksiin.

Tutkimus arvioi digipalveluita kaiken kaikkiaan viidellä eri kriteerillä. HSL sijoittui kymmenen parhaan joukkoon myös palvelukokemuksessa sekä siinä, miten hyvin palvelut auttavat ja opastavat käyttäjäänsä. Julkisen liikenteen toimijoiden sisäisessä vertailussa HSL:n palvelukokemus erottui edukseen muista.

Tutkimus myös teki kokonaisarvion toimijoiden digipalveluiden tasosta, ja HSL sijoittui niukasti neljänneksi Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja Kelan jälkeen.

”Onnistuneet digipalvelut ovat tärkeä osa joukkoliikenteen palvelujen tarjontaa, oli kyseessä sitten reittineuvonta, aikataulutietojen hakeminen tai lippujen myynti”, digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä Niko Tynkkynen HSL:stä sanoo. ”Hyvä sijoitus tutkimuksessa kannustaa meitä kehittämään niitä entistä paremmiksi yhdessä asiakkaittemme kanssa.”

Tutkimuksessa oli mukana 42 sellaista julkisen sektorin toimijaa, joiden palveluilla on suuri merkitys suomalaisten elämässä. Julkisesta liikenteestä oli HSL:n lisäksi mukana kuusi muuta joukkoliikenteen järjestäjää eri puolilta maata.

Tutkimuksen teki BearingPoint, joka on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto.

Digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä Niko Tynkkynen, HSL, puh. 040 718 5957

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.