HSL-Sovellus palkittiin Slush-tapahtumassa parhaana Android-mobiilipalveluna

HSL-Sovellus on voittanut Paras Mobiilipalvelu -kilpailun ensimmäisen palkinnon Android One -kategoriassa. Palkinto jaettiin Slush-tapahtumassa keskiviikkona 5.12.

HSL-Sovellus oli Paras Mobiilipalvelu -kilpailun tuomariston mukaan hieno esimerkki palvelusta, joka olisi mahdollista laajentaa jopa maailmanlaajuiseksi, ja sellaiset tulevat olemaan jatkossa Suomen menestyksen kulmakiviä. Tuomariston mielestä oli ilahduttavaa huomata, kuinka Suomesta löytyy osaamista tällaisten palvelujen tuottamiseen.

Kilpailuun osallistui kaiken kaikkiaan lähes sata palvelua kuudessa eri sarjassa. Tuomariston puheenjohtajana toimi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

HSL-sovelluksen suosiosta kertovat myös sen käyttäjäluvut. Kesäkuussa 2018 käyttöön tullutta HSL-sovellusta on ladattu jo yli 900 000 kertaa. Sovelluksella ja sen aikaisemmalla versiolla HSL:n mobiililippusovelluksella myydään tänä vuonna lippuja yhteensä 80 miljoonan euron edestä.

Kun HSL:n mobiililippusovellus tuli käyttöön vuonna 2015, myynnissä oli aluksi vain aikuisten kertalippuja. Tätä nykyä HSL-sovelluksella voi ostaa kerta- ja vuorokausilippuja sekä aikuisten 30 vuorokauden lippuja. Sovelluksessa on myös Reittiopas, joka parhaiden kulkuyhteyksien lisäksi kertoo matkoille tarvittavan lipun. Lisäksi sovellus poimii uutisvirtaan kullekin käyttäjälle kohdennettuja liikenneuutisia.

Sovellukseen tulossa uusia lippuja ja ominaisuuksia

”Olemme iloisia saamastamme tunnustuksesta ja se kannustaa meitä kehittämään sovellusta eteenpäin yhdessä asiakkaidemme kanssa”, sovelluksen konseptin omistaja Niko Tynkkynen HSL:stä sanoo. ”Lähitulevaisuudessa lipun voi ostaa 30 vuorokauden välein veloitettavana jatkuvana tilauksena, jolloin lippu on aina voimassa. Samalla opiskelijoille tulee mahdollisuus ostaa kausilippu alennushintaan. Myös Reittiopas helpottaa jatkossa entistä paremmin asiakkaidemme liikkumista.”

HSL-sovelluksen voit ladata maksutta Android- ja iPhone –älypuhelimiin joko App Storesta tai Google Play –sovelluskapasta. Sovellus toimii Android- ja iPhone -älypuhelimissa, joiden käyttöjärjestelmä on Android 5.0 tai iOS 9.0 tai niitä uudempi.

HSL on Slushin tuotantokumppani ja tukee Slushia tapahtuman ekologisten tavoitteiden saavuttamisessa liikkumisen saralla. HSL myönsi vapaan matkustusoikeuden seudulliseen joukkoliikenteeseen Slush 2018 tapahtumalle ja tarjosi yhteistyössä Slushin kanssa 10 000 tapahtumaan osallistujille ja akkreditoituneille kolmen vuorokauden seutuliput.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 7150 440
Konseptin omistaja Niko Tynkkynen, HSL, puh. 040 718 5957

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.