HSL tarjoaa Auton vapaapäivänä alennuslippuja ja tietoa jakamistalouden liikkumispalveluista

Liikkujan viikko käynnistyy lauantaina 16.9. Teemana on tänä vuonna vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne. Viikon lopuksi vietetään Auton vapaapäivää, jolloin HSL tarjoaa matkalippuja alennetuin hinnoin.

Mikä olisi järkevä tapa kulkea töihin ja menisikö illalla kuntosalille henkilöautolla vai bussilla? Lauantaina 16.9. alkaa Liikkujan viikko, joka kannustaa ihmisiä miettimään, miten matkat kannattaa tehdä ja miten arkipäivän valinnat vaikuttavat ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kansainvälisen Liikkujan viikon aikana kaupungit ja kunnat ympäri Eurooppaa järjestävät tapahtumia ja tempauksia fiksumman liikkumisen puolesta.

Viikko huipentuu perjantaina 22.9. perinteiseen Auton vapaapäivään. Silloin jätetään auto kotiin, jalkaudutaan joukkoliikenteeseen, kokeillaan kimppakyytiä tai polkaistaan pyörällä liikkeelle.

Matkalippuja alennushintaan

HSL tarjoaa Auton vapaapäivänä matkakortin arvoliput sekä mobiilisovelluksella ostetut kertaliput alennushinnoin. Aikuisten mobiili- ja arvolippujen hinta on yhden euron yhdellä vyöhykkeellä, 2 euroa kahden vyöhykkeen matkoilla ja 3 euroa kolmen vyöhykkeen matkoilla. Lasten ja alennusryhmien arvolippujen hinnat ovat vastaavasti 0,50 euroa, 1,00 euroa ja 1,50 euroa.

HSL on Auton vapaapäivänä myös mukana tukemassa aamupalaa pyöräilijöille -tapahtumia, jotka järjestävät Helsingin Polkupyöräilijät Baanalla Porkkalankadun sillan alla sekä Ilmastoinfo uimahallien parkkipaikoilla Mäkelänrinteessä, Myyrmäessä ja Leppävaarassa.

Auton vapaapäivänä tutustutaan jakamistalouden palveluihin

Viikon tapahtumien teemana on vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne. HSL, Sitra ja Motiva järjestävät Narinkkatorilla Auton vapaapäivänä klo 11–17.30. Tervetuloa yhteiselle etumatkalle -tapahtuman, jossa pääsee tutustumaan erilaisiin jakamistalouden palveluihin.

Esillä ovat muun muassa henkilöauton jakaminen usean henkilön kesken, tulevaisuuden joukkoliikenne, kaupunkipyörät sekä uudenlaiset sovellukset, jotka mahdollistavat jo nyt joustavan joukkoliikenteen, autoilun ja muiden liikkumismuotojen ketjun. Tilaisuuden juontaa televisiosta tuttu Sampo Marjomaa.

HSL haluaa ohjata ihmisiä liikkumaan kestävästi. Helsingin seutu kasvaa kovaa vauhtia ja HSL:n tavoitteena on ohjata liikenteen kasvu joukkoliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn.

Asiakasvastaava Mirva Ilmoniemi, HSL, puh. 041 436 2978

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.11.201721.11.2017 11:09Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2017481 Vantaan Ojangon linja-autovarikkoa koskeva sitoumus HSL hallitus teki sitoumuksen Vantaan kaupungin ja Vantaan kaupungin omistaman Kehäsuora Oy:n kanssa bussivarikosta. Vantaan kaupunki rakentaa Kehä III ja Porvoon väylän risteysalueen luoteispuolelle 150-170 linja-auton varikon, jonka on tarkoitus valmistua kesäksi 2019. HSL sisällyttää liikennöintisopimukseensa ehdon, jonka perusteella Ojangon varikolta ajettavan kilpailutetun linja-autoliikenteen voittanut yritys vuokraa yhtiöltä Ojangon linja-autovarikon pysäköintipaikkoineen ja rakennuksineen seuraavan 30 vuoden ajan. HSL sitoutuu vastaamaan yhtiölle siitä, että yhtiö saa kaikissa tilanteissa vuokratulonsa. Hallitus päätti, että sitoumuksen periaatteita noudatetaan, kun HSL-alueelle toteutetaan uusia kunnalliseen omistukseen tulevia varikoita. Linkki esitykseen:http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=m