HSL tarjoaa Auton vapaapäivänä alennuslippuja ja tietoa jakamistalouden liikkumispalveluista

Liikkujan viikko käynnistyy lauantaina 16.9. Teemana on tänä vuonna vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne. Viikon lopuksi vietetään Auton vapaapäivää, jolloin HSL tarjoaa matkalippuja alennetuin hinnoin.

Mikä olisi järkevä tapa kulkea töihin ja menisikö illalla kuntosalille henkilöautolla vai bussilla? Lauantaina 16.9. alkaa Liikkujan viikko, joka kannustaa ihmisiä miettimään, miten matkat kannattaa tehdä ja miten arkipäivän valinnat vaikuttavat ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kansainvälisen Liikkujan viikon aikana kaupungit ja kunnat ympäri Eurooppaa järjestävät tapahtumia ja tempauksia fiksumman liikkumisen puolesta.

Viikko huipentuu perjantaina 22.9. perinteiseen Auton vapaapäivään. Silloin jätetään auto kotiin, jalkaudutaan joukkoliikenteeseen, kokeillaan kimppakyytiä tai polkaistaan pyörällä liikkeelle.

Matkalippuja alennushintaan

HSL tarjoaa Auton vapaapäivänä matkakortin arvoliput sekä mobiilisovelluksella ostetut kertaliput alennushinnoin. Aikuisten mobiili- ja arvolippujen hinta on yhden euron yhdellä vyöhykkeellä, 2 euroa kahden vyöhykkeen matkoilla ja 3 euroa kolmen vyöhykkeen matkoilla. Lasten ja alennusryhmien arvolippujen hinnat ovat vastaavasti 0,50 euroa, 1,00 euroa ja 1,50 euroa.

HSL on Auton vapaapäivänä myös mukana tukemassa aamupalaa pyöräilijöille -tapahtumia, jotka järjestävät Helsingin Polkupyöräilijät Baanalla Porkkalankadun sillan alla sekä Ilmastoinfo uimahallien parkkipaikoilla Mäkelänrinteessä, Myyrmäessä ja Leppävaarassa.

Auton vapaapäivänä tutustutaan jakamistalouden palveluihin

Viikon tapahtumien teemana on vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne. HSL, Sitra ja Motiva järjestävät Narinkkatorilla Auton vapaapäivänä klo 11–17.30. Tervetuloa yhteiselle etumatkalle -tapahtuman, jossa pääsee tutustumaan erilaisiin jakamistalouden palveluihin.

Esillä ovat muun muassa henkilöauton jakaminen usean henkilön kesken, tulevaisuuden joukkoliikenne, kaupunkipyörät sekä uudenlaiset sovellukset, jotka mahdollistavat jo nyt joustavan joukkoliikenteen, autoilun ja muiden liikkumismuotojen ketjun. Tilaisuuden juontaa televisiosta tuttu Sampo Marjomaa.

HSL haluaa ohjata ihmisiä liikkumaan kestävästi. Helsingin seutu kasvaa kovaa vauhtia ja HSL:n tavoitteena on ohjata liikenteen kasvu joukkoliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn.

Asiakasvastaava Mirva Ilmoniemi, HSL, puh. 041 436 2978

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Valtaosa Nobinan bussilinjoista jää ajamatta 21.9.21.9.2017 07:11Tiedote

Valtaosa Nobinan bussilinjoista jää ajamatta torstaina 21.9. kuljettajien työnseisauksen takia. Hankaluuksia matkustamiseen on odetettavissa kaikkialla HSL-alueella, mutta etenkin Itä-Vantaalla, Itä-Helsingissä, Leppävaaran ympäristössä sekä Espoon keskusksessa. Nobina liikennöi noin 40 prosenttia HSL-alueen bussiliikenteestä ja noin sataa linjaa. Lista Nobinan liikennöimistä linjoista tiedotteen liitteenä.

Nobinan kuljettajien työnseisaus haittaa Helsingin seudun bussiliikennettä 21.920.9.2017 21:29Tiedote

Nobinan bussinkuljettajat ovat aloittamassa työnseisauksen varhain torstaiaamuna 21.9. Sitä, kuinka suuri osa kuljettajista työnseisaukseen osallistuu, ei toistaiseksi ole tietoa, mutta se tulee joka tapauksessa vaikuttamaan Nobinan hoitamiin reitteihin enemmän tai vähemmän. Lista Nobinan liikennöimistä HSL-alueen linjoista on tiedotteen liitteenä. HSL tiedottaa lisää tarkempia tietoja saatuaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.9.201712.9.2017 11:47Tiedote

Voit lukea kokouksen esityslistan täältä:http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2017478 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 41/2017 ratkaisu Hallitus ratkaisi Tuusulan bussilinjojen liikennöinnistä järjestetyn tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa oli mukana 12 reittiä, joita alkavat ajaa Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Bus Travel Oy Reissu Ruoti. Tuusulasta tulee vuoden 2018 alussa kuntayhtymän jäsen ja Tuusulan joukkoliikenteen järjestäminen ja suunnittelu siirtyvät HSL:n vastuulle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017478-3 HSL:n tietosuojapolitiikka Hallitus hyväksyi HSL:n tietosuojapolitiikan. Tietosuojapolitiikassa kuvataan henkilöön liittyvien tietojen käytön periaatteet, menetelmät ja vastuut HSL:n organisaatiossa. Sitä täydennetään myöhemmin tarkennuksilla ja ohjeilla. EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU 2016/679) aletaan soveltaa siirtymäkauden jälk