HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa

Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintiaikojen laajeneminen myös päivä-, ilta- ja viikonloppuliikenteeseen. Muutosten tärkein tavoite on nopeuttaa matkustamista Kirkkonummen ja Matinkylän välillä. Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan maaliskuussa.

Uusi linja 172V hoitaa jatkossa linjan 172, Matinkylä (M) - Kantvik, ruuhka-aikojen lähdöt. Linjaa 172V ajetaan Kantvikista Kirkkonummen matkakeskuksen kautta suoraan Gesterbyhyn ja edelleen linjan 172 reittiä Masalan kautta Matinkylän metroasemalle. 172V liikennöi ainoastaan arkisin ruuhka-aikoina puolen tunnin välein.

Linja 172 liikennöi jatkossa arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella tunnin välein korvaten nykyisen linjan 173 lähdöt. Linjan 173Z, Matinkylä (M) - Upinniemi, liikennöintiaika laajenee päivä-, ilta- ja viikonloppuliikenteeseen, kun linjaa liikennöidään nykyään vain ruuhka-aikoina. Linjan vuoroväli on jatkossa ruuhka-aikoihin puoli tuntia ja niiden ulkopuolella tunnin.

Muutosten ansiosta ruuhka-aikojen matkat Kantvikista ja Kolsarista Gesterbyhyn nopeutuvat, samoin matkustaminen Kantvikista Matinkylään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella matka-aika Matinkylään lyhenee Kantvikin ja Upinniemen suunnalta noin 20 minuuttia. Tolsassa on jatkossa palvelua myös hiljaiseen aikaan linjan 173Z vuoksi. Matkat Kantvikista ja Kolsarista Ravalsiin ja Lindaliin muuttuvat vaihdollisiksi.

HSL:n tavoitteena on se, että uusien järjestelyjen mukainen liikenne alkaa maanantaina 4.3.2019.

HSL on suunnitellut muutokset yhteistyössä asukkaiden kanssa

Muutosten suunnittelu käynnistyi, kun Kirkkonummen kunta pyysi HSL:ää tekemään tarkistuksia bussiliikenteeseen sen jälkeen, kun metroliikenne Espooseen oli alkanut ja Kirkkonummen bussilinjat Helsingin suuntaan olivat muuttuneet liityntäyhteyksiksi.

HSL on suunnitellut linjastomuutokset tiiviissä yhteistyössä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. HSL piti blogia, jossa kirkkonummelaiset saattoivat kommentoida suunnitelmia. Kirkkonummelaisten liikkumistottumuksia kartoitettiin viime syksynä tutkimuksella. HSL myös järjesti linjastosuunnitelmista asukaspaneelin.

Osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, puh. 040 161 2173

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l