HSL tuo mobiililiput kaikille avoimeen OpenMaaS-myyntirajapintaan 2.4.2018

Helsingin seudun liikenne HSL avaa huhtikuun alussa maailman ensimmäisiin kuuluvan kertalippujen avoimen jälleenmyyntirajapinnan. Rajapinta tarjotaan kaikkien liikennepalveluista kiinnostuneiden toimijoiden käyttöön. Samalla HSL kutsuu koti- ja ulkomaiset liikennepalvelutoimijat sekä alan ulkopuoliset toimijat luomaan uusia palveluita rajapinnan päälle. HSL investoi merkittävästi, lähivuosina noin kaksi miljoonaa euroa, MaaS-kehittämiseen. Rajapinta aukeaa 2.4.2018 osoitteessa https://sales-api.hsl.fi

HSL avaa 2.4. maailman ensimmäisiin kuuluvan täysin avoimen joukkoliikenteen lippurajapinnan. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Miten ihmisiä voi liikuttaa helposti ja kestävästi? Huhtikuun 2. päivästä alkaen mikä tahansa kotimainen tai ulkomainen toimija voi tarjota oman ratkaisunsa liikkumiseen, kun HSL avaa maailman ensimmäisiin kuuluvan täysin avoimen joukkoliikenteen lippurajapinnan. Rajapinnan avulla mikä tahansa toimija voi liittää HSL:n mobiililiput osaksi omaa palveluvalikoimaansa. Rajapinta aukeaa 2.4.2018 osoitteessa https://sales-api.hsl.fi.

”HSL haluaa avoimen datan politiikallaan tukea MaaS-toimijoiden ja muiden kolmansien osapuolien palvelukehitystä. Haluamme auttaa asiakkaiden tarpeisiin vastaavien monipuolisten innovatiivisten palveluiden kehittämisessä. Tavoitteenamme on, että sähköiset informaatiopalvelumme ja myyntirajapintamme ovat laajasti eri toimijoiden käytettävissä kotimaassa ja ulkomailla”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

HSL:n avoimia rajapintapalveluita ovat esimerkiksi Reittiopas ja HSL:n liikennevälineiden reaaliaikaiset sijaintitiedot.

Näiden lisäksi HSL tuo OpenMaaS-myyntirajapintaan 2.4.2018 alkaen kaikkien saataville HSL:n joukkoliikenteen mobiililiput. Liput ovat samanhintaisia kuin HSL:n omissa matkakortti- ja mobiilikanavissa. OpenMaaS-rajapintaa kehitetään niin, että tavoitteena on tuoda rajapintaan myös vuorokausiliput 31.5. mennessä ja kausiliput 30.11.2018 mennessä. Subventoitujen kausilippujen tarjoaminen tulee edellyttämään kuntalaisten vahvaa tunnistamista.

Avointen rajapintapalveluiden hyödyntäminen on maksutonta, mutta edellyttää rekisteröitymistä ja HSL:n avoimen myyntirajapinnan käyttöehtojen hyväksymistä. Lisäksi HSL tarjoaa rajapintapalveluiden hyödyntäjille maksullista teknistä tukea. Rajapinnan hyödyntäjien tueksi HSL on kerännyt vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin osoitteeseen https://www.hsl.fi/sales-api.

Liitteenä on kuvaus HSL:n OpenMaaS-palvelukokonaisuudesta.

Asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink, mari.flink@hsl.fi, p. 040 715 0440
Kehitysasiantuntija Juha Lamminkari, juha.lamminkari@hsl.fi, p. 050 097 6986
MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, jemina.uusitalo@hsl.fi, p. 044 055 7903

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta