HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

Tutkimusten tuloksia käytetään muun muassa joukkoliikenteen kehittämisessä ja henkilökunnan koulutuksessa.

Asiakastyytyväisyystutkimukseen kerätään yli 28 000 matkustajan mielipide. Kuva: Mikko Ryhänen / HSL

HSL tutkii keväällä 2019 matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella.

HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa https://hsl.louhin.com/asty/

Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 14.1. – 17.5. Kyselyyn kerätään yli 28 000 matkustajan mielipide.

Kaluston laatututkimus keväällä 2019

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella.

Keväällä 2019 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä 14.1.–17.5. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Liikennetutkimukset-ryhmän päällikkö Marko Vihervuori, HSL, puhelin: 09 4766 4382, marko.vihervuori@hsl.fi

Joukkoliikenteeseen kannattaa varata viikonloppuna riittävästi aikaa, sillä metron Helsingin osuutta korvataan busseilla 11.-13.1.9.1.2019 09:37Tiedote

HSL järjestää ensi viikonloppuna korvaavaa bussi- ja raitioliikennettä metron tilalle, sillä metrojunat eivät kulje perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. HSL kehottaa varaamaan matkustamiseen riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä korvaavat bussit saattavat tulla ruuhkatunteina täyteen. Autoilua Helsingin ydinkeskustassa kannattaa välttää.