HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

Tutkimusten tuloksia käytetään muun muassa joukkoliikenteen kehittämisessä ja henkilökunnan koulutuksessa.

Asiakastyytyväisyystutkimukseen kerätään yli 28 000 matkustajan mielipide. Kuva: Mikko Ryhänen / HSL

HSL tutkii keväällä 2019 matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella.

HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa https://hsl.louhin.com/asty/

Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 14.1. – 17.5. Kyselyyn kerätään yli 28 000 matkustajan mielipide.

Kaluston laatututkimus keväällä 2019

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella.

Keväällä 2019 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä 14.1.–17.5. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Liikennetutkimukset-ryhmän päällikkö Marko Vihervuori, HSL, puhelin: 09 4766 4382, marko.vihervuori@hsl.fi

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.201926.3.2019 15:53:27 EETTiedote

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelma Hallitus päätti hyväksyä MAL 2019 -suunnitelman liikennesisältöjen osalta ja lähettää MAL 2019 –suunnitelman liikenneosion hyväksymiskäsittelyyn KUUMA-johtokunnan kautta niihin kuntiin, jotka eivät ole HSL:n jäseniä. Hallitus päätti myös, että liikenteen hinnoittelun osalta selvitykset optimaalisista malleista, vaikutusarvioinnit ja vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin ja päätökset seudulla tehdään näiden jälkeen. Lisäksi hallitus teki muutamia täsmennyksiä suunnitelmaraporttiin. Toimitusjohtajan valtuutettiin neuvottelemaan MAL-sopimuksesta liikenteen osalta yhteistyössä valtion ja Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Lisäksi hallitus merkitsi tiedoksi MAL 2019 vaikutusten arviointiselostuksen ja lähettää sen MAL 2019 -suunnitelman liitteenä tiedoksi KUUMA-johtokunnalle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019581-2 Vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymi

Helsingin seutu löysi keinot liikenteen päästöjen puolittamiseen – HSL:n hallitus hyväksyi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman26.3.2019 12:53:10 EETTiedote

Helsingin seutu puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ihmisten ja tavaroiden liikkumista helpotetaan neljän miljardin liikenneinvestoinneilla. Tiemaksuille etsitään Helsingin seudulle sopiva malli. Uusia asuntoja rakennetaan 16 500 vuosittain. Nämä tavoitteet ja konkreettiset keinot niiden saavuttamiseen sisältyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaan. Sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus valtion ja seudun kuntien kesken.

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.