HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

HSL selvittää myös tänä syksynä asiakkaitten tyytyväisyyttä joukkoliikenteen palveluihin liikennevälineissä tehtävällä tutkimuksella. Lisäksi havainnoimme kaluston laatua bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä.

Asiakastyytyväisyystutkimus syksyllä 2021

HSL selvittää myös tänä syksynä asiakkaitten tyytyväisyyttä joukkoliikenteen palveluihin liikennevälineissä tehtävällä tutkimuksella. Asiakkaiden vastaukset auttavat meitä tekemään palveluistamme entistä parempia.

Tyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa 16.8.–19.11.2021. Tutkimuksessa kysytään lähes 30 000 matkustajan mielipidettä. Kenttätyöt tekee Taloustutkimus Oy.

HSL käyttää tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa.

Matkustajien turvallisuus on HSL:lle ensiarvoisen tärkeää, ja olemme tehneet erityisjärjestelyjä minimoidaksemme koronaviruksen leviämisen riskin. Kenttätutkijat käyttävät asianmukaisia suojavarusteita, kirjoitusalustoja puhdistetaan ja vastaajille jaetaan kynät tartuntariskin pienentämiseksi. HSL seuraa jatkuvasti viranomaisten ohjeita koronatilanteesta.

Kaluston laatututkimus syksyllä 2021

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella.

Syksyllä 2021 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä 16.8.–19.11. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Taloustutkimus Oy tekee HSL:n toimeksiannosta joukkoliikennekaluston laatututkimuksen kenttätyöt.

Lisätietoja:
ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 09 4766 4382, marko.vihervuori@hsl.fi