HSL tutkii, miten matkustajat saapuvat Helsingin satamiin

HSL selvittää, mistä ja millä kulkutavoilla matkustajat saapuvat Helsingin satamiin laivamatkalle lähtiessään. Aineiston keruu alkaa 13.9.

HSL tekee tutkimuksen siitä, mistä ja millä kulkutavoilla matkustajat saapuvat Helsingin satamiin, kun he lähtevät laivamatkalle. Aineiston keruu alkaa 13.9. ja jatkuu 11.10. asti.

Tutkimushaastatteluja tehdään Länsiterminaalissa, Olympiaterminaalissa, Katajanokan terminaalissa sekä Vuosaaren satamassa. Tutkimuksessa kysytään erilaisia tietoja matkasta satamaan. Haastattelut tekee Taloustutkimus Oy.

Vastaaminen kestää ainoastaan noin viisi minuuttia ja HSL toivoo aktiivista osallistumista. HSL käyttää tuloksia satamiin liittyvän liikenteen suunnittelussa sekä Helsingin seudun liikenne-ennustemallin kehittämisessä. Tutkimusraportti julkaistaan HSL:n verkkosivuilla.

HSL tekee tutkimuksen yhteistyössä Helsingin Satama Oy:n, Helsingin kaupungin ja Traficomin kanssa.

Erikoistutkija Elina Brandt, HSL, elina.brandt@hsl.fi

Kuva: Helsingin Satama Oy

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta