HSL tutkii syksyllä liityntäpysäköinnin käyttöä

HSL kerää syys- ja lokakuussa aineistoa liityntäpysäköintitutkimukseen. HSL toimittaa pysäköintipaikoille kortteja, joissa on vastauslomakkeeseen ohjaava koodi. Kysymykset koskevat muun muassa pysäköintialueen valintaa sekä tyytyväisyyttä pysäköintiin. Vastaaminen kannattaa, sillä HSL käyttää tietoja liityntäpysäköinnin kehittämiseen.

HSL tutkii syys- ja lokakuussa liityntäpysäköinnin käyttöä. HSL kerää aineiston jakamalla liityntäpysäköintipaikoilla tutkimuskortteja autojen tuulilaseihin ja polkupyörien ohjaustankoihin. Kortissa on tutkimuksen nettiosoite sekä yksilöllinen koodi, joka ohjaa sähköiselle vastauslomakkeelle.

Korttien jako alkaa 13.9. ja jatkuu 13.10. asti. HSL jakaa kortteja yhteensä 316 liityntäpysäköintialueella. Tutkimuksessa on mukana pysäköintialueita Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista, Keravalta Kirkkonummelta, Sipoosta, Siuntiosta, Tuusulasta, Hyvinkäältä, Järvenpäästä, Mäntsälästä, Nurmijärveltä, Vihdistä ja Porvoosta.

Kysymykset koskevat muun muassa matkojen lähtö- ja määräpaikkoja sekä pysäköinnin ajankohtaa ja kestoa. HSL selvittää tutkimuksella myös käyttäjien tyytyväisyyttä liityntäpysäköintiin sekä pysäköintikohteen valintaan vaikuttavia syitä.

Kyselyyn vastaaminen vie ainoastaan noin viisi minuuttia. HSL toivoo aktiivista osallistumista, sillä tuloksia käytetään liityntäpysäköinnin kehittämiseen.

Toimiva liityntäpysäköinti on Helsingin seudun joukkoliikenteessä jatkossa entistä suuremmassa roolissa, kun pitkistä suorista linjoista siirrytään entistä enemmän verkostomaiseen liikenteeseen, jossa vaihtamisen ja vaihtopaikkojen merkitys korostuu.

HSL käsittelee tutkimusaineiston tietosuojaperiaatteitaan noudattaen.

Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta