HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat romahtaneet Helsingin seudulla noin 40 prosentilla

HSL:n joukkoliikenne tarvitsee myös tulevina vuosina valtion tuntuvaa tukea, jotta emme ajaudu joukkoliikennepalvelujen romahtamiseen. Ilmastokriisi ei poistu koronakriisin laannuttua. Kestävä liikkuminen Helsingin metropolialueella on pystyttävä turvaamaan pitkäjänteisesti. Parhaiten tämä onnistuu korvaamalla joukkoliikenteen järjestäjille lipputulomenetysten aiheuttamaa tulorahoitusvajetta. Myös EU:n elpymisrahastosta jaettavaa tukea tulee käyttää joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen kriisiajan yli”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Pandemiasta aiheutuva HSL:n taloudellinen kriisi uhkaa joukkoliikenteen hyvää kehitystä ja tärkeitä kehityshankkeita Helsingin seudulla. Heikentyneessä taloustilanteessa olevilla seudun kunnilla ei tule olemaan varaa osoittaa riittävää lisätukea joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseen. Tämä johtaa vääjäämättä tarjonnan vähentämiseen tulevina vuosina joko matkustajilta perittävien lippujen hintojen korotuksiin tai joukkoliikenteen palvelutason leikkauksiin tai kaikkiin näihin.

Valtio osoitti vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa joukkoliikenteen järjestäjille 100 miljoonan euron tuen. Lisätuki on merkittävä ensiapu joukkoliikenteen kriisiin, mutta se ei pelasta Helsingin seudun tilannetta. HSL:n pettymykseksi tuen hakumenettelyn yhteydessä vain 70 prosenttia tuesta kohdistettiin jaettavaksi neljän suurimman kaupunkiseudun (Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu) kesken huolimatta siitä, että yksinomaan Helsingin seudulla tehdään yli 80 prosenttia kaupunkiseutujen joukkoliikennematkoista.

Koronan leviämisen ehkäisemiseksi tehdyt rajoitukset ja suositukset aiheuttivat keväällä joukkoliikenteen matkustajamäärien romahduksen kaikkialla Suomessa. HSL-alueella matkustajamäärät vähenivät maaliskuussa yli 70 prosenttia, ja ovat tällä hetkellä yhä noin 40-45 prosenttia alle edellisvuoden lukujen. HSL:n arvion mukaan lipputulomenetykset kipuavat tänä vuonna lähes 140 miljoonaa euroon. Myös ensi vuonna joukkoliikennematkustamisen ennustetaan olevan selkeästi aiempaa alhaisemmalla tasolla.

toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050565 8884

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.