HSL vauhdittaa bussiliikenteen päästöleikkauksia 1,7 miljoonalla eurolla

HSL:n ympäristöbonuksen avulla leikataan HSL:n tilaaman bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja vähennetään typenoksideita ja pienhiukkasia Helsingin seudulla.

HSL jakaa tänä vuonna 1,7 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia liikennöitsijöilleen, jotka leikkaavat pienhiukkas- ja hiilidioksidipäästöjä. Bonukset maksetaan päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä sekä pakokaasujen jälkikäsittelystä.

HSL on järjestänyt ympäristöbonuksista tarjouskilpailun vuodesta 2012 lähtien. Tällä kilpailukierroksella ympäristöbonuskilpailuun osallistui neljä liikennöitsijää, jotka jättivät yhteensä 65 tarjousta. Tarjoukset hyväksyttiin kustannustehokkuuden mukaisessa paremmuusjärjestyksessä.

Biodieselin, bioetanolin, biokaasun sekä pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistojen avulla pystytään vähentämään vuodessa HSL:n bussiliikenteen hiilidioksidipäästöjä 18,6 tonnia, typenoksideja 20,2 tonnia, sekä pienhiukkasia 530 kiloa.

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteessä ilmanlaatuun vaikuttavia typenoksidipäästöjä ja pienhiukkaspäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta.

”Tavoitteenamme on parantaa Helsingin seudun ilmanlaatua ja leikata kasvihuonekaasupäästöjä mahdollisimman nopeasti. Ympäristöbonuksilla hyvitämme liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kuluja”, HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila sanoo.

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, HSL, puhelin: 050 555 2932
Mika Häyrynen, ryhmäpäällikkö, HSL, puhelin: 040 505 5294