HSL:llä toiseksi uskollisimmat asiakkaat Asiakkuusindeksi 2019 -tutkimuksessa

HSL on sijoittunut toiseksi parhaaksi yritykseksi Asiakkuusindeksi 2019 -tutkimuksen toisessa pääkategoriassa eli asiakasuskollisuudessa.

HSL-sovelluksen yli 1,7 miljoonaa käyttäjää ovat osoitus siitä, että asiakaslähtöisellä palvelusuunnittelulla saa aikaiseksi menestystarinoita.

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittain tehtävä kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta.  Niitä pidetään keskeisimpinä asioina, jotka määrittävät yrityksen kilpailuetua ja myyntiä. Tämänvuotisessa tutkimuksessa asiakasuskollisuus-kategorian paras oli Ikea ja kolmanneksi sijoittui OP Pankki. Toiseksi sijoittunut HSL osallistui tutkimukseen kolmatta kertaa.

Asiakaslähtöistä kehittämistä

"HSL:n asiakaslähtöinen ajattelu, suunnittelu ja palvelukehitys on mennyt huimasti eteenpäin viime vuosina. Nykyään mietimme kaikessa toiminnassamme ensimmäisenä ja viimeisenä asiana asiakkaan näkökulmaa ja sitä, miten voimme varmistaa erinomaisen asiakaskokemuksen. Esimerkiksi HSL-sovelluksen yli 1,7 miljoonaa käyttäjää ovat osoitus siitä, että asiakaslähtöisellä palvelusuunnittelulla saa aikaiseksi menestystarinoita, kertoo johtaja Mari Flink HSL:n asiakkuus ja myynti -osastolta.

HSL seuraa säännöllisesti asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä HSL:n joukkoliikennepalveluun. Esimerkiksi vuoden 2018 kyselyssä he antoivat sille arvosanan 4 asteikolla 1–5. Lisäksi HSL mittaa asiakasuskollisuutta ja suositteluhalukkuutta neljännesvuosittain tehtävällä NPS-kyselyllä, jossa on mukana myös muita asiakastyytyväisyyttä kartoittavia sekä vaihtuvia ajankohtaisia kysymyksiä.

Erinomainen asiakaskokemus on yksi strategisista painopisteistämme, ja haluamme asiakkaat mukaan palveluiden suunnitteluun. ”Jokapäiväisen liikkumisen helppous ja ympäristöarvot koetaan tärkeiksi ja olemmekin onnellisessa asemassa, koska asiakkaamme ovat erittäin motivoituneita osallistumaan palvelukehitykseemme ja antamaan aktiivisesti palautetta”, toteaa HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundell.

Asiakkuusindeksi kertoo kuluttajien mielipiteen

Asiakkuusindeksi 2019 -kilpailussa oli mukana 55 yritystä kahdeksalta eri toimialalta. Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus Marketing Innovations ovat toteuttaneet tutkimuksen vuodesta 2009 alkaen. Markkinatutkimusyritys Norstatin keräämässä aineistossa on kaikkiaan mukana yli 2700 suomalaisen kuluttajan näkemyksiä.

Vastausdata on kerätty kesäkuun 2019 aikana. Vastaajat valitsivat nettipaneelissa yrityksiä, joiden kanssa he olivat olleet tekemisissä viimeisimmän vuoden aikana ja vastasivat näitä yrityksiä koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella saatiin vertailukelpoista dataa eri yrityksistä, ja sen avulla mitattiin tutkimuksen pääindeksit. Kumpikin pääindeksi koostuu kolmesta alaindeksistä, joita mitataan tarkkaan määritetyillä kysymyksillä. Alaindeksien suunnittelussa on sovellettu amerikkalaista CustomerThink-tutkimusta.
Lisätietoa tutkimuksesta: http://asiakkuusindeksi.fi/about-us/

Lisätietoja:
HSL, Mari Flink, puh. puh. 040 715 0440
HSL, Laura Sundell, puh. 045 657 9608

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

Vyöhykeuudistus toi lisää matkustajia ja kasvatti lipunmyyntiä17.12.2019 12:45:17 EETTiedote

Huhtikuun lopun vyöhykeuudistus on tuonut lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja kasvattanut lipunmyyntiä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet koko vuoden ajan, mutta nousu on ollut selvästi voimakkaampaa vyöhykeuudistuksen jälkeen. Ennen uusia vyöhykkeitä kasvua oli 1,9 prosenttia, kun uudistuksen jälkeen touko–lokakuussa matkustajia oli 3,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 touko–lokakuussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.12.201917.12.2019 12:20:07 EETTiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2020 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2020 siten, että tuloskortin painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 50/2020 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun, joka sisältää Itä-Helsingissä ja Itä-Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Tarjouskilpailu käynnistyy tammikuun 2020 puolivälissä, ja liikennöintisopimukset alkavat elokuussa 2021. Kilpailutus koostuu yhdestä kohteesta, joka on kooltaan poikkeuksellisen suuri. Kohteen sopimuskausi on seitsemän vuotta, ja jatko-optio voi olla enintään kolme vuotta. Kohteeseen vaadittavasta kalustosta noin 43 prosenttia on sähköbusseja. Uutta runkolinjaa 570 on tarkoitus liikennöidä kokonaisuudessaan sähköllä toimivilla nivelbusseilla. Liikennöintisopimukseen sisältyy myös velvoite vuokrata sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava Ojangon bussivarikko Vantaan kaupungin omistamalta Kiinteistö Oy Kehäsuoralta. Link