HSL:lle pronssia Asiakkuusindeksi 2017 –tutkimuksessa

Helsingin seudun liikenteellä on kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat tuoreen Asiakkuusindeksi 2017 –tutkimuksen mukaan. Sarjan voitti S-pankki ja toiseksi sijoittui OP. HSL osallistui tutkimukseen ensimmäistä kertaa.

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Niitä pidetään keskeisimpinä yrityksen kilpailuetua ja myyntiä määrittävinä asioina. Tämänvuotisessa tutkimuksessa asiakasuskollisuus-kategorian paras oli S-pankki ja toiseksi sijoittui OP. Kolmanneksi sijoittunut HSL osallistui tutkimukseen ensimmäistä kertaa.

Digipalveluita ja asiakasymmärrystä

”HSL:n asiakkuustrategiaa on toteutettu vuodesta 2012. Olemme laajentaneet asiakaspalvelua sähköisten asiakaskirjeiden, asiakasetujen, verkkokauppapalveluiden ja mobiililippujen tarjontaan. Parhaillaan kehitämme uutta, HSL:n palvelut kokoavaa sovellusta”, kertoo johtaja Mari Flink HSL:n asiakkuus ja myynti –osastolta.

HSL:ssä seurataan säännöllisesti asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä HSL:n joukkoliikennepalveluun.  HSL ottaa asiakkaita aiempaa enemmän palveluiden kehitykseen mukaan ja kehittää toimintatapaansa kohti asiakaskeskeistä toimintakulttuuria. ”Kaikki HSL:n työntekijät ovat tänä syksynä osallistuneet Asiakkaan matkassa –päivään, jossa opittiin asiakasymmärrystä lisääviä tutkimusmenetelmiä havainnoimalla ja haastattelemalla asiakkaita”, mainitsee HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundell.

Asiakkuusindeksi kertoo kuluttajien mielipiteen

Asiakkuusindeksi 2017 –kilpailussa oli mukana 55 yritystä eri toimialoilta. Markkinatutkimusyritys Norstatin toteuttamaan tutkimukseen vastasi 5000 suomalaista kuluttajaa. Tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa myös Ruotsissa. Tutkimuksen ovat teettäneet Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus Marketing Innovations vuodesta 2009 alkaen.

Vastausdata on kerätty kesäkuun 2017 aikana. Vastaajat valitsivat yrityksiä, joiden kanssa he olivat olleet tekemisissä viimeisimmän vuoden aikana ja vastasivat näitä yrityksiä koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella saatiin vertailukelpoista dataa eri yrityksistä, jonka avulla tutkimuksen pääindeksit mitattiin.

Kumpikin pääindeksi koostuu kolmesta alaindeksistä, joita mitataan tarkkaan määritetyillä kysymyksillä. Alaindeksien suunnittelussa on sovellettu amerikkalaista CustomerThink-tutkimusta.

Lisätietoa tutkimuksesta: http://asiakkuusindeksi.fi/about-us/

Johtaja Mari Flink, asiakkuus ja myynti, 040 715 0440

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.