HSL:lle pronssia Asiakkuusindeksi 2017 –tutkimuksessa

Helsingin seudun liikenteellä on kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat tuoreen Asiakkuusindeksi 2017 –tutkimuksen mukaan. Sarjan voitti S-pankki ja toiseksi sijoittui OP. HSL osallistui tutkimukseen ensimmäistä kertaa.

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Niitä pidetään keskeisimpinä yrityksen kilpailuetua ja myyntiä määrittävinä asioina. Tämänvuotisessa tutkimuksessa asiakasuskollisuus-kategorian paras oli S-pankki ja toiseksi sijoittui OP. Kolmanneksi sijoittunut HSL osallistui tutkimukseen ensimmäistä kertaa.

Digipalveluita ja asiakasymmärrystä

”HSL:n asiakkuustrategiaa on toteutettu vuodesta 2012. Olemme laajentaneet asiakaspalvelua sähköisten asiakaskirjeiden, asiakasetujen, verkkokauppapalveluiden ja mobiililippujen tarjontaan. Parhaillaan kehitämme uutta, HSL:n palvelut kokoavaa sovellusta”, kertoo johtaja Mari Flink HSL:n asiakkuus ja myynti –osastolta.

HSL:ssä seurataan säännöllisesti asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä HSL:n joukkoliikennepalveluun.  HSL ottaa asiakkaita aiempaa enemmän palveluiden kehitykseen mukaan ja kehittää toimintatapaansa kohti asiakaskeskeistä toimintakulttuuria. ”Kaikki HSL:n työntekijät ovat tänä syksynä osallistuneet Asiakkaan matkassa –päivään, jossa opittiin asiakasymmärrystä lisääviä tutkimusmenetelmiä havainnoimalla ja haastattelemalla asiakkaita”, mainitsee HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundell.

Asiakkuusindeksi kertoo kuluttajien mielipiteen

Asiakkuusindeksi 2017 –kilpailussa oli mukana 55 yritystä eri toimialoilta. Markkinatutkimusyritys Norstatin toteuttamaan tutkimukseen vastasi 5000 suomalaista kuluttajaa. Tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa myös Ruotsissa. Tutkimuksen ovat teettäneet Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus Marketing Innovations vuodesta 2009 alkaen.

Vastausdata on kerätty kesäkuun 2017 aikana. Vastaajat valitsivat yrityksiä, joiden kanssa he olivat olleet tekemisissä viimeisimmän vuoden aikana ja vastasivat näitä yrityksiä koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella saatiin vertailukelpoista dataa eri yrityksistä, jonka avulla tutkimuksen pääindeksit mitattiin.

Kumpikin pääindeksi koostuu kolmesta alaindeksistä, joita mitataan tarkkaan määritetyillä kysymyksillä. Alaindeksien suunnittelussa on sovellettu amerikkalaista CustomerThink-tutkimusta.

Lisätietoa tutkimuksesta: http://asiakkuusindeksi.fi/about-us/

Johtaja Mari Flink, asiakkuus ja myynti, 040 715 0440

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Kutsu medialle: Länsimetron avajaiset17.11.2017 12:00Tiedote

Matkustajaliikenne länsimetron osuudella alkaa lauantaina 18.11., kun ensimmäinen juna Matinkylästä Vuosaareen lähtee kello 5.09. Sama juna lähtee Tapiolasta kello 5.14 ja Lauttasaaresta kello 5.23. Ensimmäinen juna Tapiolasta Mellunmäkeen lähtee aamukuudelta. Ensimmäinen juna Vuosaaresta Matinkylään lähtee kello 5.15, Rautatientorilta kello 5.36 ja Lauttasaaresta kello 5.41. Ensimmäinen juna Mellunmäestä Tapiolaan lähtee kello 5.20.