HSL:n asiakaskysely kertoo, että paljon joukkoliikennettä käyttävät kävelevät runsaasti
HSL:n maaliskuisen asiakaskyselyn mukaan ne, jotka käyttävät paljon joukkoliikennettä, kävelevät enemmän kuin ne, jotka kulkevat joukkoliikenteellä vähän. Lähes 60 prosenttia paljon joukkoliikennettä käyttävistä kertoi kävelevänsä yli 400 metriä useita kertoja päivässä. Vähän joukkoliikennettä käyttävistä 40 prosenttia käveli yli 400 metriä monta kertaa päivittäin.
HSL selvittää asiakaskyselyllä kolmen kuukauden välein matkustajiensa asiakasuskollisuutta sekä heidän haluaan suositella joukkoliikenteen palveluja muille. Suositteluindeksi eli NPS-luku saadaan, kun suosittelijoiden prosenttiosuudesta vähennetään kriittisten prosenttiosuus. Luku voi vaihdella -100 ja +100 välillä. HSL:n suositteluindeksi on ollut nousussa, sillä kun indeksilukema oli keskimäärin 17 vuonna 2018, viimeisimmässä kyselyssä se oli 24. Kun suositteluindeksin arvo on välillä 20-39, luku on hyvällä tasolla.
Helsinkiläiset olivat innokkaimpia suosittelemaan HSL:n palveluita, seuraavaksi korkeimmat suositteluarviot antoivat vantaalaiset ja keravalaiset. Tyytyväisyydellä aikatauluihin, reitteihin ja vaihtoihin sekä kokemuksella asiakastarpeiden huomioimisesta oli selkein yhteys suositteluhalukkuuteen.
Lippuja on helppo ostaa ja aikatauluista saa helposti tietoa
Asiakkaat antoivat parhaita arvosanoja lippujen ostamisen helppoudesta, tiedon saannista HSL:n aikatauluista sekä palvelupisteiden asiakaspalvelusta. Tyytymättömiä he olivat muun muassa siihen, kuinka HSL kuuntelee ja huomioi asiakkaiden tarpeet, olkoonkin, että kyseisen laatutekijän arvo oli nousussa aiempiin asiakaskyselyihin verrattuna.
”Vahvistamme asiakkaiden osallistumismahdollisuuksia palvelukehitykseen entisestään. Tavoitteemme on tarjota hyödyllisiä ja helppokäyttöisiä palveluita ja siihen päästään vain tekemällä yhdessä asiakkaiden kanssa”, asiakkuuspäällikkö Laura Sundell summaa.
Kutsu kyselyyn lähti sähköpostitse 250 000 HSL:n asiakkaille, jotka oli valittu asiakasrekisteristä satunnaisesti. Kyselyyn vastasi noin 22 300 henkeä.
HSL tekee seuraavan asiakaskyselyn kesäkuussa. Kutsun saa jälleen noin 250 000 asiakasta, jotka tänä vuonna eivät vielä ole kutsua saaneet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Asiakkuuspäällikkö Laura Sundell, HSL, puh. 045 657 9608
Asiakaskokemuksen asiantuntija Sanna Beliz, HSL, puh. 040 186 4078
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme