HSL:n asiakaskysely: Luottamus joukkoliikenteeseen kasvanut elokuun jälkeen

HSL:n asiakkaat luottavat joukkoliikenteeseen hieman enemmän kuin elokuussa, selviää HSL:n tuoreimmasta koronavirustilanteeseen painottuvasta asiakaskyselystä. Kysely toteutettiin sähköpostitse loka- ja marraskuun vaihteessa, ja siihen vastasi vajaat 14 000 HSL:n asiakasta.

Vielä elokuussa 58 prosenttia vastaajista oli ollut samaa tai melko samaa mieltä väitteestä ”Minua huolestuttaa käyttää joukkoliikennettä”. Loka-marraskuussa osuus oli pudonnut 51 prosenttiin.

”Joukkoliikenteeseen jäljitettyjen todistettujen tartuntojen määrä on pysynyt nollassa. Tämä osaltaan osoittaa, että meidän mutta ennen muuta asiakkaidemme tekemät toimenpiteet turvallisuuden eteen kantavat hedelmää”, sanoo HSL:n osastonjohtaja Mari Flink.

Maskia käyttävien osuus selvästi entistä suurempi

Loka-marraskuun vaihteessa kasvomaskia kertoi käyttävänsä aina joukkoliikenteessä 76 prosenttia vastaajista, kun vielä elokuussa osuus oli 48 prosenttia. Joukkoliikenteessä vähintään joskus maskia kertoo käyttävänsä peräti 90 prosenttia vastaajista. Elokuussa niin vastasi 67 prosenttia vastaajista.

Määrä on noussut selvästi edellisestä kyselystä. Juuri kasvomaskien käytön yleistyminen vaikuttaisi toimenpiteistä kaikkein eniten vastaajien joukkoliikenteen käyttöön. 65 prosenttia vastaajista kertoi, että kasvomaskien käytön yleistyminen lisäisi heidän joukkoliikenteen käyttöään.

Muiden matkustajien suojautumisen lisäksi luottamusta joukkoliikenteeseen parantavat kyselyn perusteella riittävien turvavälien toteutuminen ja muiden matkustajien toiminta.

Yhä useampi ennakoi siirtyvänsä etätöihin korona-ajan jälkeen

Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat Helsingin seudulla edelleen noin 40 prosenttia alemmalla tasolla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kun matkustamisen tarve on vähentynyt esimerkiksi etätöiden ja etäopiskelun lisäännyttyä.

Kyselyyn vastanneista 31 prosenttia aikoo tehdä etätöitä vähintään 2-3 päivää viikossa myös sen jälkeen, kun koronatilanne ei enää rajoita liikkumista. Vielä huhtikuussa vastaava osuus oli 21 prosenttia. Elokuun kyselyssä aiheesta ei kysytty.

Laura Sundell
asiakkuuspäällikkö

HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.202024.11.2020 14:00:00 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat. Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki päätökseen Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, j