HSL:n asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on pysynyt korkealla tasolla

Valtaosa HSL:n asiakkaista oli syksyn 2020 tutkimuksessa tyytyväisiä joukkoliikenteen palveluihin. Tutkimus tehtiin koronapandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa. Joukkoliikenteessä kulki tavallista vähemmän matkustajia ja tutkimusaika oli tavallista lyhyempi, joten vastaajiakin kertyi vähemmän kuin aikaisemmissa asiakastyytyväisyystutkimuksissa.

Kun HSL kysyi syksyn asiakastyytyväisyystutkimuksessa joukkoliikenteen yleisarvosanaa, 90 prosenttia vastaajista antoi arvosanaksi 4-5 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten asiakkaiden osuus oli vajaat kolme prosenttiyksikköä suurempi kuin syksyllä 2019.

Liikennevälineittäin katsottuna tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista 94 prosenttia antoi joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4 tai 5. Raitiovaunu- ja bussiliikenteessä tyytyväisten asiakkaiden osuus oli 89 prosenttia ja lähijunaliikenteessä 86 prosenttia.

Entistä tyytyväisempiä olivat syksyyn 2019 verrattuna etenkin metro- ja bussimatkustajat. Metrossa tyytyväisten osuus nousi viisi ja busseissa kolme prosenttiyksikköä. Lähijunaliikenteessä tyytyväisyys nousi prosenttiyksikön viime syksystä. Raitiovaunumatkustajien tyytyväisyys oli lähes samalla tasolla kuin vuotta aiemmin.

Erot bussimatkustajien alueellisessa tyytyväisyydessä tasoittuivat vuoden takaisesta ja keväästä 2020.  Tyytyväisimmät bussimatkustajat löytyivät edelleen seudullisesta liikenteestä, jossa 90 prosenttia vastaajista antoi bussiliikenteelle yleisarvosanan 4 tai 5. Helsingin sisäisessä bussiliikenteessä korkeimpia arvosanoja antoi 89 prosenttia vastaajista. Espoon ja Vantaan busseissa oli tyytyväisiä 87 prosenttia vastaajista.

Enemmistö asiakkaista uskoo HSL:n kuuntelevan heitä

Joukkoliikenteen asiakkaat olivat kaikissa liikennevälineissä entistä tyytyväisempiä liikenteen täsmällisyyteen. Myös tyytyväisyys häiriötilanteista tiedottamiseen sekä asemien ja pysäkkien odottamisolosuhteisiin ja opasteisiin oli kaikissa liikennevälineissä korkeammalla tasolla kuin syksyllä 2019.

HSL kysyi syksyn tutkimuksessa ensimmäisen kerran mielipidettä siitä, kuunteleeko kuntayhtymä asiakkaitaan ja ottaako se huomioon heidän tarpeensa. Täysin tai melko samaa mieltä oli 57 prosenttia vastaajista ja arvosanan keskiarvo oli 3,6. Täysin tai melko eri mieltä oli vastaajista vain 13 prosenttia.

HSL kysyi myös koronasta. Vastaajista 69 prosenttia piti joukkoliikenteen käyttöä turvallisena syksyn koronatilanteessa, ja 82 prosenttia oli tyytyväisiä tiedonsaantiin niissä tilanteissa, kun pandemia aiheutti muutoksia joukkoliikenteeseen.

Korona aiheutti erityisjärjestelyjä kenttätöihin

HSL teetti tutkimuksen koronapandemian vuoksi tavallista suppeampana. Syyskauden aineiston kerääminen alkaa tavallisesti jo elokuussa, mutta nyt tutkimus käynnistyi vasta syyskuun puolivälissä. Tutkimuskausi jäi neljä viikkoa normaalia lyhemmäksi. Kyselyyn vastasi noin 9 000 asiakasta, kun syksyllä 2019 vastaajia oli noin 28 000.

”Tutkimuksen luotettavuus on kieltämättä aiempia tutkimuskausia hieman heikompi, koska vastaajien määrä oli aiempaa pienempi. Koronapandemia on vaikuttanut liikennöintiin, matkustajamääriin ja vastaajajoukkoon, mikä saattaa heijastua tuloksiin”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori HSL:stä sanoo.

Koska matkustajien turvallisuus on HSL:lle ensiarvoisen tärkeää, Taloustutkimus Oy turvautui kenttätöissä erityisjärjestelyihin koronariskin takia. Haastattelijat käyttivät kasvomaskeja, kirjoitusalustoja puhdistettiin säännöllisesti ja vastaajille jaettiin henkilökohtaiset kynät tartuntariskin pienentämiseksi.

HSL käyttää tuloksia joukkoliikenteen kehittämiseen, henkilökunnan kouluttamiseen sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskentaan. Tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa https://hsl.louhin.com/asty/.

Liikennetutkija Petra Reimi, HSL, puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.