HSL:n hallituksen päätöksiä 13.2.2018

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:

Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019, lähtökohdat ja tavoitteet jatkosuunnittelulle

Hallitus hyväksyi lähtökohdat ja tavoitteet MAL 2019 -suunnitelman valmistelua ohjaamaan. MAL 2019 -työtä toteutetaan edellisellä suunnittelukierroksella määritetyn vision pohjalta. MAL 2019 -suunnitelman lähtökohtana on, että vuonna 2050 Helsingin seudulla on 2,0 miljoonaa asukasta ja 1,05 miljoonaa työpaikkaa. Tavoitteena on myös luoda seudusta vähäpäästöinen, houkutteleva, elinvoimainen ja hyvinvoiva. MAL 2019 -suunnittelua velvoittava tavoitetaso on, että liikenteen kasvihuonekaasujen päästövähennys on vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

HSL:n tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2018

Hallitus hyväksyi HSL:n tuloskortin vuodelle 2018. Tulospalkkiojärjestelmä koskee koko HSL:n henkilöstöä. Järjestelmällä tuetaan HSL:n strategisten tavoitteiden suunnassa etenemistä ja toiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Tulospalkkion maksamisen kynnysehtona on, että HSL:n tulos on vähintään talousarvion mukainen ja kustannuksissa saavutetaan vähintään tulospalkkion määrää vastaava säästö.

Etelä-Espoon bussiliikenteen parannustoimenpiteet

Hallitus päätti asian esittelijän muutetun esityksen mukaan äänestyksen jälkeen.
Hallitus päätti perustaa linjan 544 Espoonlahti – Leppävaara ja linjan 104 Haukilahti - Westend – Lauttasaari sekä jatkaa linjan 125B reittiä Latokaskeen. Tämän lisäksi HSL jatkaa linjojen 158, 164, 165 ja 543 sekä mahdollisesti myös muiden Espoon sisäisten linjojen suunnittelua. Hallitus totesi, että uutena perustettavien linjojen sopimusehdoissa tulee ottaa huomioon riittävän väljät muutosrajat, joilla varaudutaan linjaston edelleen kehittämiseen.

Lisäksi hallitus päätti, että sille tuodaan 29.5.2018 mennessä selvitys toimenpiteistä sekä mahdollisista uusista linjoista, joilla Etelä-Espoon liityntälinjaston ja sisäisen bussilinjaston palvelukykyä on parannettu, tai tarkoitus parantaa sekä toimista, joihin HSL on Espoon kaupunginhallituksen 12.2.2018 päätöksen perusteella ryhtynyt.

Hallitus myös merkitsi tiedoksi Kirkkonummen kunnanhallituksen 5.2.2018 pidetyssä kokouksessa HSL:lle tekemät ehdotukset.

Lähijunaliikenteen hankintamenettelyn käynnistäminen

Hallitus päätti käynnistää hankintamenettelyn HSL-alueen sisäisen lähijunaliikenteen operointia ja kunnossapitoa 27.6.2021 alkaen koskevasta 10 vuoden mittaisesta sopimuksesta. Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun kaksivaiheisella sovelletulla neuvottelumenettelyllä, jonka voittaja ratkaistaan vähintään 12 kuukautta ennen uuden sopimuksen mukaisen liikenteen alkamista. Tarjouspyyntö ja sopimusluonnos käsitellään HSL:n hallituksessa keväällä 2019 ennen tarjouspyynnön julkaisemista.

Lahdenväylän linjastosuunnitelma

Hallitus päätti hyväksyä Lahdenväylän linjastosuunnitelman ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien.

Linkki esityslistaan:

Hyväksynnän antaminen lisäraitiovaunukapasiteetin hankkimisen valmistelemiselle

Hallitus antoi hyväksynnän Helsingin keskustaliikenteen hoitamista varten tarvittavan lisäraitiovaunukapasiteetin hankkimisen valmistelemiselle.

Linkki esityslistaan:

Sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportti vuodelta 2017 ja tarkastussuunnitelma 2018

Hallitus merkitsi tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2017 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2018.

HSL:n palvelumuotoilun puitejärjestely vuosille 2018-2020

Hallitus päätti kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella valita Helsingin seudun liikenteen palvelumuotoilutoimistoksi vuosiksi 2018-2020 Hellon Oy:n ja oikeutti toimitusjohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan hankintaa koskevan sopimuksen sekä päättämään 2021 ja 2022 koskevien optiovuosien käyttämisestä. Hallitus hyväksyi hankinnan kokonaiskustannusarvion 2 000 000 euroa (+alv).

HSL:n lausunto Östersundomin yhteisestä yleiskaavaehdotuksesta

Hallitus antoi Östersundom-toimikunnalle lausunnon Östersundomin yhteisestä yleiskaavaehdotuksesta.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi asiantuntijalausunnon asuntopolitiikan kehittämiskohteista, HSL:n lausunnon Pasila-Riihimäki välityskyvyn nostamisen vaiheen 2 ratasuunnitelmasta sekä lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmasta.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting