HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.2018

Jäsenkuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021

Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL:n taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021.

Osavuosikatsaus 2/2018

HSL:n osavuosikatsaus tammi–elokuulta ennakoi talousarviota parempaa tulosta. Tätä selittävät etenkin kasvaneet matkustajamäärät ja lipputulojen suotuisa kehitys. Hallitus merkitsi tiedoksi osavuosikatsauksen 2/2018.

Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 27.11.2018

Hallitus kutsui koolle syysyhtymäkokouksen 27.11.2018. Syysyhtymäkokouksen tehtäviin kuuluu muun muassa talousarvion, taloussuunnitelmien ja strategian sekä sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen.

Linkki pöytäkirjaan:

Toimenpiteet Kivenlahden metron liikennöinnin edellytysten turvaamiseksi

Hallitus totesi, että HSL pitää Matinkylän kääntöraiteita parhaana esitetyistä vaihtoehdoista, jolla voidaan turvata metron liikennöinnin toimintaedellytykset ja metrojärjestelmän kehittäminen pitkän ajan kuluessa. Hallitus esittää Espoon ja Helsingin kaupungeille, että ne ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin metron riittävän kapasiteetin varmistamiseksi. Lisäksi hallitus kehottaa HKL:ää käynnistämään 5­-6 M300-metrojunan hankinnan. Hallitus myös esittää HKL:lle, että se käynnistää vuoden 2019 alkupuolella uuden metron automatisointiin tähtäävän hankkeen.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Y9 -tarjouskilpailun järjestäminen

Hallitus hyväksyi esitetyn mallin, jolla HSL hyvittää hiilidioksidi- ja lähipäästöjen vähenemän linja-autojen sopimusliikenteessä erikseen kilpailutettavalla ympäristöbonuksella. Hallitus päätti järjestää ympäristöbonusta koskevan erillisen tarjouskilpailun lokakuussa 2018, jotta bonus voidaan ottaa käyttöön tammikuussa 2019. Hallitus osoitti vuodelle 2019 yhteensä 2 miljoonan euron määrärahan.

Linkki pöytäkirjaan:

HSL:n henkilöstön työterveyshuollon palvelujen hankinta vuosille 2019-2022 sekä optio vuosille 2023-2024

Hallitus päätti valita vertailun perusteella HSL:n henkilöstön työterveyshuollon palvelun järjestäjäksi Mehiläinen Oy:n ja valtuutti toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön mukaisten optiovuosien käytöstä.

Linkki pöytäkirjaan:

Painotöiden sekä painotuotteiden varastointi- ja logistiikkapalveluiden hankinta vuosille 2019-2020 sekä optio vuosille 2021-2022

Hallitus päätti valita vertailun perusteella Grano Oy:n HSL:n painotöiden ja painotuotteiden varastointi- ja logistiikkapalvelujen tuottajaksi vuosille 2019-2020 ja oikeutti toimitusjohtajan päättämään optiovuosien käytöstä. Hallitus sulki yhden tarjoajan pois tarjouskilpailusta.

Linkki pöytäkirjaan:

Lausunnon antaminen luonnoksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta

Hallitus antoi lausunnon luonnoksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. HSL pitää olennaisen tärkeänä, että kaupunkiseutujen näkökulma otetaan vahvasti huomioon sekä runkoverkkopäätöksessä että valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelussa. Työvoiman saavutettavuus on avainasia Helsingin seudun elinkeinoelämälle. Seudun liikennejärjestelmän pitää aina taata työvoiman sujuva liikkuminen.

HSL esittää, että maanteiden osalta runkoverkko alkaa Kehä III:lta, rautateiden runkoverkon suhde kaupunkiratoihin pitää määritellä ja Kehärata ottaa osaksi rautateiden runkoverkkoa. Kehäradalla on merkitystä myös valtakunnallisesti, koska se on ainoa raideyhteys Suomen päälentoasemalle. Suurimmat rautatieliikenteen matkustajavolyymit ovat Helsingin seudulla.

Joukkoliikenteen kaluston laatututkimus keväällä 2018

Hallitus merkitsi tiedoksi kevään 2018 joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi Sipoon kunnanhallituksen päätöksen uudesta hallituksen asiantuntijajäsenen varajäsenestä, lausunnon Herttoniemen metroaseman kortteleiden asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta, lausunnon asemakaavasta ja asemakaavan muutosehdotuksesta, joka koskee Vallilanlaakson raitiotietä sekä liikenneviraston selvityksen HSL:lle koskien junaliikenteen häiriötä Etelä-Suomessa 19.9.2018.

Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja, puhelin: 050 565 8884

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat 12.8.2019 – tutustu uusiin reitteihin ”Lontoon metrokartan” avulla10.6.2019 09:51:48 EESTTiedote

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa. Uusiin linjoihin on nyt mahdollista tutustua HSL:n uuden kartan avulla, joka esittelee kaikki linjaston linjat ja pysäkit. Linjastouudistuksesta on myös julkaistu tietopaketti HSL:n verkkosivuilla, ja elokuun alussa kaikkiin muutosalueen talouksiin jaetaan linjastouudistuksesta kertova infolehti.