HSL:n hallituksen päätöksiä 23.1.2017

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:

Liikennöintisuunnitelma 2018-2019

Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman 2018-2019:n muilta osin, mutta Helsingin linjaa 71 koskevat muutokset ja sen mahdolliset vaikutukset muihin linjoihin palautettiin uudelleen valmisteltaviksi. HSL laatii liikennöintisuunnitelman vuosittain. Siihen sisältyvät keskeisimmät reitti- ja palvelutasomuutokset, jotka tapahtuvat seuraavan ajovuoden aikana. Liikennöintisuunnitelma on voimassa tulevan kesäliikenteen alusta seuraavan vuoden talviliikenteen loppuun.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018 järjestäminen

Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kohteissa 234 ja 235 niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2018. Kilpailutus koskee linjoja 14, 17, 18, 18N ja 24 sekä linjoja 80, 81, 82, 82B ja 83.
Sopimuskausi on kahden vuoden mittainen, jonka jälkeen kohteet todennäköisesti kilpailutetaan osittain sähköbusseilla liikennöitävässä kokonaisuudessa. Sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kahden vuoden jatko-optioon.  Kilpailuun tulevien linjojen sopimuskaudet päätettiin tällä kertaa poikkeuksellisen lyhyiksi, koska kohde 234 on tarkoitus seuraavan kerran kilpailuttaa sähköbussiliikenteenä ja kohde 235 on tarkoitus seuraavan kilpailutuksen yhteydessä suunnitella niin, että siihen liitetään myös muita linjoja.

Artic-raitiovaunujen lisätilaus

Asia poistettiin esityslistalta.

Oikaisuvaatimus ja kaksi hankintaoikaisuvaatimusta

Hallitus päätti jättää tutkimatta hallituksen 21.11.2017 tekemästä päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen, koska kyseessä on ollut kuntalain 136 §:n mukainen vain täytäntöönpanoa koskeva päätös. Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Hallitus totesi myös, että menettelytapa asiaa päätettäessä ei ole ollut lainvastainen tai virheellinen.

Linkki esitykseen:

Hallitus käsitteli Keksi Agency:n Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen HSL:n brändivalokuvauspalvelujen hankinnasta. Hallitus päätti hyväksyä oikaisuvaatimuksen laatupisteitä koskevilta osin siten, että Keksi Agency Oy saa kohdasta "HSL-brändikuvaehdotukset" 5 pistettä. Hallitus hylkäsi hankintaoikaisuvaatimuksen muilta osin ja totesi, ettei tarjouskilpailun lopputulos muutu.

Linkki esitykseen:

Hallitus käsitteli Maksuturva Group Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koski HSL:n maksuliikennepalveluiden hankintaa. Hallitus päätti hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen. Hallitus myös oikeutti toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä päättämään hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n lausunnon Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailun avaamisesta, Kirkkonummen Masalan osayleiskaavan valmisteluaineistosta ja opiskelija-alennuksen laajentamisesta 30 vuotta täyttäneisiin ja sitä vanhempiin opiskelijoihin sekä oppisopimuskoulutuksessa oleviin. Hallitus sai myös tilannekatsauksen Länsimetrosta ja Espoon liityntäliikenteestä.

Linkki esityslistaan:

Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting