HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.2021

Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021

Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista.

Linkki pöytäkirjaan

Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa.

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen

Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poikittaislinjoja, Helsingistä Espooseen Turunväylän suuntaan kulkevia linjoja ja Vantaalla liikennöiviä linjoja. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä 144 bussia – se on 12 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä.

Edellytämme, että kohteissa 270 (Herttoniemen liityntälinjoja muun muassa Roihuvuoren ja Tammisalon suuntaan), 271 (Helsingin poikittaislinjoja) ja 273 (Vantaalla ja Vantaan ja Espoon välillä kulkevia linjoja) vähintään 50 prosenttia liikenteestä ajetaan sähköbusseilla.

Liittyminen järjestyksenvalvontapalvelun yhteishankintaan

Hallitus päätti liittyä Fintraffic Raide Oy:n kilpailuttamaan yhteishankintaan liikenneasemien järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluista. Sopimuksen muita osapuolia ovat liikenteenohjausyhtiö Fintraffic, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL, Espoo, Vantaa, Tampere ja VR-Yhtymä Oy.

Kansainvälisen BEST-kyselytutkimuksen tulokset vuonna 2020

Hallitus päätti merkitä tiedoksi BEST-kyselytutkimuksen tulokset asukkaiden tyytyväisyydestä joukkoliikenteeseen vuodelta 2020. HSL sijoittui kolmanneksi vertailussa muihin BEST-kaupunkiseutuihin.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Joukkoliikenteen kaluston laatututkimus syksyllä 2020

Hallitus päätti merkitä tiedoksi joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen syksyltä 2020. Kaluston kunto on hyvällä tasolla: bussien kunto oli edelleen ennätyksellisen hyvä, ja myös raitiovaunujen tulos pysyi kevään tasolla. Metro- ja lähijunien kunto parani verrattuna viime kevääseen.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Mika Nykänen

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.