HSL:n hallituksen päätöksiä 24.10.2017

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:

Talousarvion 2017 muuttaminen

Hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle, että se muuttaisi vuoden 2017 talousarviota. Talousarviomuutos koskee vain sitovaa tuloarviota eli kuntaosuuksia. Hallitus esittää, että yhtymäkokous laskee HSL:n kuntaosuuksien sitovaa tuloarviota 21 437 000
eurolla 313 345 000 eurosta 291 908 000 euroon ja että yhtymäkokous päättää hyvittää jäsenkunnille kuntaosuuksissa laskutettua länsimetron infran käyttökorvausta 21 437 000 euroa.

Lippu- ja informaatiojärjestelmän poistot

Hallitus päätti periaatteista ja vaiheistuksesta, joiden mukaan aloitetaan poistot LIJ-hankkeen keskeneräisiin hankintoihin ja ennakkomaksuihin kirjatuista hankinnoista.

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2018–2020

Hallitus esitti yhtymäkokoukselle, että se päättää hyväksyä talousarvion 2018 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman 2019–2020. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Matkalippujen hinnat 2018

Hallitus päätti matkalippujen hinnoista ja muista maksuista vuodelle 2018. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Hallituksen kokoonpano 1.1.2018 alkaen

Hallitus esitti yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous tarkistaa HSL:n hallituksen kokoonpanoa 1.1.2018 alkaen, kun Siuntio ja Tuusula tulevat kuntayhtymän jäseniksi. Tuusula nimeää yhden varajäsenen hallitukseen 1.1.2018 alkaen. RKP:n varajäsenen paikka hallituksessa siirtyy Helsingistä Sipooseen.

HSL:n peruspääoman korottaminen, kun Siuntio ja Tuusula liittyvät kuntayhtymään

Hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle, että se vahvistaa Siuntion peruspääomaosuudeksi 46 273 euroa ja Tuusulan peruspääomaosuudeksi 289 024  euroa. Uuden jäsenkunnan pitää maksaa peruspääomaosuutensa liittymisen yhteydessä. HSL:n kokonaisperuspääoma olisi 1.1.2018, Siuntion ja Tuusulan liittymisen jälkeen, 9 565 772 euroa.

Liikennöintisopimusten kauden jatkaminen

Hallitus päätti jatkaa useiden Helsingin bussiliikenteen, Taksikuljetuksen ja Koillisen Liikennepalvelujen liikennöimien linjojen liikennöintisopimuksia optiovuosilla. Linja-autokaluston pitää olla laadultaan vähintään yhtä hyvää kuin alkuperäisissä sopimuksissa. Sopimuksia jatketaan, jotta bussiliikenteen tarjouskilpailuihin saadaan tulevaisuudessa tarkoituksenmukaisempia liikennekokonaisuuksia.

Bussiliikenteen ympäristöbonus

Hallitus hyväksyi mallin ympäristöbonukselle, jonka tavoitteena on HSL:n bussiliikenteen päästöjen vähentäminen. Ympäristöbonus kilpailutetaan ja siitä päätetään vuosittain. Hallitus päätti varata bussiyhtiöille vuoden 2018 ympäristöbonuksia varten miljoona euroa. HSL maksaa ympäristöbonusta päästöjä vähentävistä toimista normaalien liikennöintikorvausten päälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Digitransit-palvelun ylläpito- ja pienkehityshankinta

Hallitus päätti Digitransit-palvelun hankinnasta, jonka arvo kaikkine optioineen sopimuskaudella on noin 1 920 000 euroa.

Juridisten asiantuntijapalvelujen hankinta

Hallitus valitsi hankintajuridisten asiantuntijapalveluiden ja muiden juridisten asiantuntijapalveluiden toimittajat. Hankinnan enimmäisarvo sopimuskaudella on 1 000 000 (+ alv) euroa optioineen.

Lausunto Uudenmaan liitolle

Hallitus antoi Uudenmaan liitolle lausunnon Uusimaa-ohjelma 2.0:n ja ympäristöselostuksen luonnoksista.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin 0505658884

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.