HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.2020

Osavuosikatsaus 1/2020

Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen

Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen

Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa.

Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen

Hallitus päätti yhdenmukaistaa lipputuotteet HSL-sovelluksen taustajärjestelmässä ja HSL-kortin LIJ-järjestelmässä. Lippujen hinnoista päätetään syksyllä 2020. Uuteen tilipohjaisen järjestelmään lipputuotteet toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa yhdenmukaisen tariffin mukaisesti. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa.

Monikanavaviestintäratkaisun hankinta

Hallitus päätti valita HSL:n monikanavaviestintäratkaisun toteuttajaksi Solita Oy:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella.

Linkki pöytäkirjaan

Kruunusiltojen liikenteen raitiovaunukaluston hankesuunnitelman hyväksyminen

Hallitus päätti antaa puoltavan lausunnon Kruunusiltojen vaunuhankinnan hankesuunnitelmasta. Uusi raitiovaunuyhteys yhdistää Helsingin keskustan ja Laajasalon uutta siltayhteyttä pitkin 2020-luvulla, ja liikenteen ajamiseen tarvitaan 23 kappaletta 35 metriä pitkiä molemmista päistä ajettavia raitiovaunuja.

Hankintaoikaisuvaatimus bussiliikenteen tarjouskilpailua 50/2020 koskien

Hallitus päätti hylätä Nobina Oy:n 27.4.2020 hankintaoikaisuvaatimuksen hallituksen 14.4.2020 tekemää päätöstä koskien. Tarjouskilpailun lopputulos ei muutu, ja sen voitti Helsingin Bussiliikenne Oy.

Oikaisuvaatimukset hallituksen päätöksestä 14.4.2020

Hallitus päätti hylätä kaksi oikaisuvaatimusta, jotka koskee hallituksen kokouksessaan 14.4.2020 tekemää päätöstä. Päätöksen mukaan linjan 17 liikenne lakkautetaan ja linjan 24 reitti muuttuu ja supistuu elokuussa 2021.

Linkki pöytäkirjaan, linkki pöytäkirjaan

Lausunnon antaminen Vantaan yleiskaava 2020 -ehdotuksesta

Vantaan uusi yleiskaava kattaa koko kaupungin. Yleiskaavaehdotus ohjaa kaupungin kasvun olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen. Hallitus antoi yleiskaavaehdotuksesta lausunnon.

Liityntäpysäköintitutkimuksen tulokset syksyltä 2019

Hallitus päätti merkitä tiedoksi liityntäpysäköintitutkimuksen 2019 tulokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Suvi Rihtniemi

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.