HSL:n hallituksen päätöksiä 27.3.2018
Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018505
Vuoden 2017 tilinpäätös
Hallitus hyväksyi tilinpäätöksen. Tilikauden tulos rahoituserien ja poistojen jälkeen on 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 22,7 miljoonan euron alijäämäiseen tulokseen. Alijäämäinen tulos voidaan kattaa edellisvuosina kertyneistä ylijäämistä. Tilintarkastajien tarkastuksen jälkeen tilinpäätös menee yhtymäkokouksen käsiteltäväksi.
Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-2
Koron maksaminen HSL:n peruspääomalle ja kuntakohtaiselle ylijäämälle sekä koron periminen kuntakohtaisesta alijäämästä vuodelta 2017
Hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle, että peruspääomalle ei makseta korkoa vuodelta 2017 eikä kuntakohtaisesta kumulatiivisesta ylijäämästä makseta jäsenkunnille korkoa vuodelta 2017, koska laskentakorkona käytettävän tilinpäätösvuoden ensimmäisen pankkipäivän 12 kk:n euriborkorko oli negatiivinen. Yhtymäkokouksen on määrä päättää asiasta 29.5.2018.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-3
Pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän asettamien omistajaohjauksen tavoitteiden toteutuminen 2017
Hallitus antoi kevätyhtymäkokoukselle selvityksen pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän hyväksymien omistajaohjauksen tavoitteiden toteutumisesta vuonna 2017.
Lipputuottojen kasvu ylitti 2017 kokonaiskustannusten kasvun. Kuntaosuuksilla katettiin tilinpäätöksessä kunnille kohdistetuista kustannuksista keskimäärin 44,0 prosenttia, kun tavoitteena oli pysyä alle 50 prosentissa. Joukkoliikenteen osuus moottoriajoneuvomatkoista aamuruuhkassa Helsingin niemelle suuntautuvilla matkoilla kasvoi 77,02 prosenttiin edellisvuoden 74,38 prosentista. Joukkoliikenteen täyttöaste kuitenkin heikkeni. Painotettu keskiarvo vuonna 2017 oli 20,7 % kun se edellisenä vuonna oli 22,1 %. Tuottavuuden nousutavoite jäi siis toteutumatta.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-4
HSL:n tuloskortti ja tulospalkkion maksaminen
Hallitus hyväksyi HSL:n vuoden 2017 tuloskorttiin sisältyneiden tavoitteiden toteumaksi 48,8% ja päätti tulospalkkion maksamisesta 17.4.2012 hyväksytyn järjestelmän mukaisesti.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-5
Kevätyhtymäkokouksen koollekutsuminen
Hallitus päätti kutsua kevätyhtymäkokouksen koolle 29.5.2018.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-6
Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelma
Hallitus päätti hyväksyä Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelman sillä lisäyksellä, että linjan 238 palvelua jatketaan arkiruuhkassa noin tunnin vuorovälillä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-7
OpenMaas-myyntirajapinnan hankinta ja periaatteet
Hallitus valtuutti toimitusjohtajan hankkimaan avoimen myyntirajapinnan (OpenMaaS) ja sen tukipalvelut käyttäen HSL:n kilpailutettuja palvelu- ja puitesopimuksia. Hankinnan arvo vuosina 2018-2022 on arviolta yhteensä noin 1,7-2,3 milj. euroa. Hallitus päätti, että rajapinnasta saatavien lipputuotteiden hinnat ovat vastaavat kuin HSL:n matkakortti- ja mobiilikanavissa ja valtuutti toimitusjohtajan päättämään erillisen OpenMaaS-tukipalvelun hinnoittelusta.
Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.
Linkki esitykseen
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-8
Bussiliikenteen tarjouskilpailun 44/2018 järjestäminen
Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 44/2018 ja päätti lisäksi kilpailutettavien kohteiden sopimuskausista ja kalustovaatimuksista. Nyt kilpailutettavassa liikenteessä on kolme kilpailukohdetta. Tarjouskilpailuun tulee linja 544 Espoonlahti – Leppävaara. Siihen sisältyy myös Tuusulaa palvelevia linjoja sekä kutsulinja Hyrylän, Järvenpään sekä Keravan alueille. Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuonna 2019 noin 0,5 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan 10 bussia arkipäivänä.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-9
Lausunto Uusimaa-kaavan 2050 valmisteluaineistosta
Hallitus päätti antaa lausunnon Uusimaa-kaavan 2050 valmisteluaineistosta. HSL pitää hyvänä, että kasvua ohjataan olemassa olevan kaupunkirakenteen sisään kestävän liikkumisen kannalta parhaille vyöhykkeille sekä keskuksiin. HSL korostaa, että MAL 2019 -suunnitelman ja Uusimaa-kaavan samanaikainen valmistelu tukee molempia suunnitteluprosesseja ja aineistojen yhteensovittamista.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-10
Tiedoksi merkittävät asiat
Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n lausunnon valtatien 4 parantamisesta rakentamalla Hakunilan vaihtopysäkit ja HSL:n lausunnon esitysluonnoksesta maantielain muuttamisesta.
Linkki esitykseen:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018505-12
Yhteyshenkilöt
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme