HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.2019

Matkalippujen hinnat vuonna 2020

Hallitus päätti HSL:n lippujen hinnat 1.1.2020 alkaen ja esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksuksi säädetään 100 euroa. Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykkeiden lipunhintojen muutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan.

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2020–2022

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä talousarvion 2020 ja toiminta- ja taloussuunnitelman 2021–2022. Lisäksi hallitus päätti ehdottaa, että yhtymäkokous hyväksyy sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2020.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 – tarjouskilpailun järjestäminen

Hallitus päätti hyväksyä mallin, jossa HSL hyvittää bussiliikennöitsijöilleen hiilidioksidi-, typen oksidi- ja lähipäästöjen vähenemän, jos se on saavutettu jäteperäisten biopolttoaineiden käytöllä ja muilla erillistoimenpiteillä. Hallitus päätti myös järjestää ympäristöbonusta koskevan erillisen tarjouskilpailun, jotta bonus voidaan ottaa käyttöön helmikuussa 2020, ja oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään tarjouskilpailun lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat. Lisäksi hallitus päätti osoittaa ympäristöbonuksen Y10 soveltamiskaudelle 2020 yhteensä kolmen miljoonan euron (+alv.) suuruisen määrärahan.

Matkustajien tyytyväisyys Suomenlinnan lauttaliikenteeseen (ASTY) kesällä 2019

Suomenlinnan lauttamatkustajien tyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla. Hallitus merkitsi asian tiedoksi.

Suvi Rihtniemi

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja