HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.2018

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa.

Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019

Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä.

Linkki pöytäkirjaan:

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä HSL:n strategian toiminta- ja taloussuunnitelmassa esitetyn mukaisena sekä hyväksyy talousarvion 2019 sekä toiminta-ja taloussuunnitelman 2020–2021. Hallitus myös päätti ehdottaa, että yhtymäkokous päättää hyväksyä sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2019.

Linkki pöytäkirjaan:

IdeaLab-suunnittelukilpailun voittajien valitseminen ja sopimusneuvottelujen käynnistäminen valittujen voittajien kanssa

Hallitus valitsi IdeaLab-kilpailun voittajat tuomariston lausunnon ja osallistumishakemusten vertailun perusteella. Hallitus päätti myös käynnistää sopimusneuvottelut suunnittelukilpailun voittajien kanssa.

Linkki pöytäkirjaan:

Latokasken alueen linjastomuutoksista ja uuden linjan perustamisesta päättäminen

Hallitus päätti Latokasken alueen linjastomuutoksista ja päätti perustaa uuden linjan 159 reitille Matinkylä (M) – Latokaski. Muutokset tulevat voimaan 7.1.2019.

Hankintaoikaisuvaatimus sähköbussien latauspalvelun hankinnasta

Hallitus päätti hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen ja totesi, että tarjouskilpailun lopputulos ei muutu.

Liikennöintisopimusten voimassaolokauden jatkaminen

Hallitus päätti jatkaa kohteen 137 sopimuskautta kolmella vuodella, kohteen 139 sopimuskautta vuodella, sekä kohteiden 171 ja 186 sopimuskautta noin 7.5 kuukaudella. Samalla hallitus päätti, että kohteen 137 liikenteessä olevaa linja-autokalustoa uusitaan.

Linkki pöytäkirjaan:

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelmaluonnoksen ja arviointiselostusluonnoksen (sova) lähettäminen lausunnoille

Hallitus päätti pyytää MAL 2019 –suunnitelman luonnoksesta ja sen vaikutusten arviointiselostuksen luonnoksesta lausunnot kunnilta, KUUMA-johtokunnalta, liikenne- ja viestintäministeriöltä, Liikennevirastolta, ympäristöministeriöltä, Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselta, maakuntaliitolta sekä muilta sidosryhmiltä 18.1. 2019 mennessä.

Hallintosäännön päivittäminen 1.12.2018 alkaen

Hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä hallintosäännön esitetyn mukaisena 1.12.2018 alkaen. Keskeiset toimivaltaan ehdotetut muutokset koskevat hallituksen ja toimitusjohtajan tehtäviä sekä asiakirjojen allekirjoittamisia.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n lausunnot tiesuunnitelmasta maantien 120 parantamisesta, hallituksen esityksestä eduskunnalle raideliikennelaista ja laista liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta, HSL:n lausunnon Liikenneviraston lausuntopyyntöön rautateiden verkkoselostuksesta 2019 sekä HSL:n lausunnot liikenne- ja viestintäministeriön asetuksesta joukkoliikenteen tarkastusmaksun suuruudesta annetun LVM:n asetuksen muuttumisesta, lausunnon eduskunnan liikennejaostolle hallituksen esityksestä sekä HSL:n lausunnon junaliikenteen järjestämisen pilottihankkeesta sekä osto- ja velvoiteliikenteen kehittämisestä.

Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja, puhelin: 050 565 8884

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt

Joukkoliikenteessä runsaasti muutoksia 4.3.2019: Hämeentien uudistustyömaa siirtää ratikat pois Sörnäisistä, Tapiolan bussiterminaali avautuu28.2.2019 10:13:05 EETTiedote

Tapiolan metroaseman yhteyteen rakennettu bussiterminaali avataan liikenteelle 4. maaliskuuta. Samana päivänä Hämeentien uudistustyömaa siirtää raitiovaunut pois Sörnäisistä, ja Maunulan seudulla bussilinjoja alkaa kulkea katutöiden vuoksi pitkäaikaisilla poikkeusreiteillä. Myös Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä yhteyksiä parannetaan.