HSL:n hallituksen päätöksiä 30.10.2018

Talousarvion 2018 muuttaminen joukkoliikenteen infrakustannusten osalta

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että se hyväksyy joukkoliikenteen infralaskutukseen tehdyn muutoksen siten, että infrakustannukset HSL:n muutetussa talousarviossa 2018 ovat yhteensä 141 230 934 euroa.

Matkalippujen hinnat, alennusperusteet ja muut maksut vuonna 2019

Hallitus päätti vyöhyketariffin mukaisista matkalippujen hinnoista vyöhykemalliin siirryttäessä, opiskelija-alennuksesta, koululaislipuista, kertalippujen vaihtoajoista ja palvelupistemaksuista. Hallitus päätti myös esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksu nousee 100 euroon vyöhykeuudistuksen yhteydessä.

Linkki pöytäkirjaan:

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä HSL:n strategian toiminta- ja taloussuunnitelmassa esitetyn mukaisena sekä hyväksyy talousarvion 2019 sekä toiminta-ja taloussuunnitelman 2020–2021. Hallitus myös päätti ehdottaa, että yhtymäkokous päättää hyväksyä sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2019.

Linkki pöytäkirjaan:

IdeaLab-suunnittelukilpailun voittajien valitseminen ja sopimusneuvottelujen käynnistäminen valittujen voittajien kanssa

Hallitus valitsi IdeaLab-kilpailun voittajat tuomariston lausunnon ja osallistumishakemusten vertailun perusteella. Hallitus päätti myös käynnistää sopimusneuvottelut suunnittelukilpailun voittajien kanssa.

Linkki pöytäkirjaan:

Latokasken alueen linjastomuutoksista ja uuden linjan perustamisesta päättäminen

Hallitus päätti Latokasken alueen linjastomuutoksista ja päätti perustaa uuden linjan 159 reitille Matinkylä (M) – Latokaski. Muutokset tulevat voimaan 7.1.2019.

Hankintaoikaisuvaatimus sähköbussien latauspalvelun hankinnasta

Hallitus päätti hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen ja totesi, että tarjouskilpailun lopputulos ei muutu.

Liikennöintisopimusten voimassaolokauden jatkaminen

Hallitus päätti jatkaa kohteen 137 sopimuskautta kolmella vuodella, kohteen 139 sopimuskautta vuodella, sekä kohteiden 171 ja 186 sopimuskautta noin 7.5 kuukaudella. Samalla hallitus päätti, että kohteen 137 liikenteessä olevaa linja-autokalustoa uusitaan.

Linkki pöytäkirjaan:

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelmaluonnoksen ja arviointiselostusluonnoksen (sova) lähettäminen lausunnoille

Hallitus päätti pyytää MAL 2019 –suunnitelman luonnoksesta ja sen vaikutusten arviointiselostuksen luonnoksesta lausunnot kunnilta, KUUMA-johtokunnalta, liikenne- ja viestintäministeriöltä, Liikennevirastolta, ympäristöministeriöltä, Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselta, maakuntaliitolta sekä muilta sidosryhmiltä 18.1. 2019 mennessä.

Hallintosäännön päivittäminen 1.12.2018 alkaen

Hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä hallintosäännön esitetyn mukaisena 1.12.2018 alkaen. Keskeiset toimivaltaan ehdotetut muutokset koskevat hallituksen ja toimitusjohtajan tehtäviä sekä asiakirjojen allekirjoittamisia.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n lausunnot tiesuunnitelmasta maantien 120 parantamisesta, hallituksen esityksestä eduskunnalle raideliikennelaista ja laista liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta, HSL:n lausunnon Liikenneviraston lausuntopyyntöön rautateiden verkkoselostuksesta 2019 sekä HSL:n lausunnot liikenne- ja viestintäministeriön asetuksesta joukkoliikenteen tarkastusmaksun suuruudesta annetun LVM:n asetuksen muuttumisesta, lausunnon eduskunnan liikennejaostolle hallituksen esityksestä sekä HSL:n lausunnon junaliikenteen järjestämisen pilottihankkeesta sekä osto- ja velvoiteliikenteen kehittämisestä.

Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja, puhelin: 050 565 8884

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.