HSL:n hallituksen päätöksiä 30.3.2021

HSL:n hallitus kokoontui etäyhteyksin tiistaina 30. maaliskuuta.

Vuoden 2020 tilinpäätöksen hyväksyminen

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että tilikauden alijäämä, runsaat 71 miljoonaa euroa, kirjataan edellisten vuosien yli- tai alijäämätilille.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Koron maksaminen peruspääomalle sekä kuntakohtaiselle yli-/alijäämälle

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että peruspääomalle ei makseta korkoa vuodelta 2020. Lisäksi hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että kuntakohtaisesta kumulatiivisesta ylijäämästä ei makseta jäsenkunnille korkoa eikä kuntakohtaisesta kumulatiivisesta alijäämästä laskuteta korkoa vuodelta 2020, koska laskentakorkona käytettävä euriborkorko (12 kuukautta) oli tilinpäätösvuoden ensimmäisenä pankkipäivänä negatiivinen.

HSL-tuloskortin toteuma 2020 ja tulospalkkion maksamisesta päättäminen

Hallitus päätti merkitä tiedoksi vuoden 2020 HSL-tuloskortin toteuman. Tulospalkkion maksamisperusteet eivät täyty, eikä tulospalkkiota näin ollen suoriteta vuodelta 2020.

Linkki pöytäkirjaan

Taloudellinen tilanne ja siihen liittyvät riskit

Hallitus päätti merkitä tiedoksi HSL:n taloudellisen tilanteen ja siihen liittyvät riskit. Koronatilanteen ja alkuvuoden alhaisten matkustajamäärien takia HSL:n vuoden 2021 lipputulokertymä uhkaa jäädä talousarviosta.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Lausunnon antaminen Helsingin maanalaisesta yleiskaavaehdotuksesta

Hallitus antoi lausunnon Helsingin maanalaisesta yleiskaavaehdotuksesta.

Mika Nykänen

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.