HSL:n hallituksen päätöksiä 3.10.2017

Voit lukea kokouksen esityslistan täällä:

Kuntien lausunnot taloussuunnitelmaehdotukseen

Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL-kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotukseen. Nykyisten jäsenkuntien ohella suunnitelmasta pyydettiin lausunto myös vuoden 2018 alusta HSL:n jäseniksi liittyviltä Siuntion ja Tuusulan kunnilta. Hallitus päättää 24.10.2017 lippujen hinnoista ja tariffimuutoksista vuoden 2018 osalta. Syysyhtymäkokous päättää 21.11.2017 toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymisestä.

Osavuosikatsaus 2/2017

Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 0,03 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 22,7 miljoonan euron alijäämään. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Syysyhtymäkokous

Hallitus kutsui syysyhtymäkokouksen koolle tiistaina 21.11.2017. Syysyhtymäkokous käsittelee ja hyväksyy talousarvion, taloussuunnitelman ja sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman. Lisäksi syysyhtymäkokouksessa on tarkoitus päivittää HSL:n hallituksen kokoonpanoa johtuen uusien jäsenkuntien mukaantulosta sekä käsitellä hallituksen selvitys toimenpiteistä tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen 2016 johdosta.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen

Hallitus merkitsi tiedoksi kevään 2017 asiakastyytyväisyystutkimuksen. Sen mukaan matkustajista 88 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen, eli antoi yleisarvosanan 4 tai 5 asteikolla 1-5. Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,09. Matkustajien tyytyväisyys HSL-liikenteeseen pysyi erittäin hyvällä tasolla. Myös keväällä 2016 tyytyväisten matkustajien osuus oli 88 prosenttia. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Joukkoliikenteen kaluston laatu

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen keväältä 2017. HSL tutkii joukkoliikenteen kaluston laatua havainnointitutkimuksella. Laadunvalvonnan tavoitteena on parantaa matkustajan kokemaa laatua. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 18.12.201818.12.2018 15:01Tiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2019 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2019 siten, että sen painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Loput 40 prosenttia tulospalkkiosta perustuu HSL:n osastojen tuloskortteihin. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-2 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kolmessa kohteessa niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista huhtikuussa 2019. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin 5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. Kohteen 257 voittavan liikennöitsijän edellytetään vuokraavan viisi HSL:n omistamaa Linkker-täyssähköbussia. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3 Markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteutuksen hankinta vuosille 2019-2020 Hallitus valitsi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan ver

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.