HSL:n hallituksen päätöksiä 3.10.2017

Voit lukea kokouksen esityslistan täällä:

Kuntien lausunnot taloussuunnitelmaehdotukseen

Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL-kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotukseen. Nykyisten jäsenkuntien ohella suunnitelmasta pyydettiin lausunto myös vuoden 2018 alusta HSL:n jäseniksi liittyviltä Siuntion ja Tuusulan kunnilta. Hallitus päättää 24.10.2017 lippujen hinnoista ja tariffimuutoksista vuoden 2018 osalta. Syysyhtymäkokous päättää 21.11.2017 toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymisestä.

Osavuosikatsaus 2/2017

Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 0,03 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 22,7 miljoonan euron alijäämään. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Syysyhtymäkokous

Hallitus kutsui syysyhtymäkokouksen koolle tiistaina 21.11.2017. Syysyhtymäkokous käsittelee ja hyväksyy talousarvion, taloussuunnitelman ja sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman. Lisäksi syysyhtymäkokouksessa on tarkoitus päivittää HSL:n hallituksen kokoonpanoa johtuen uusien jäsenkuntien mukaantulosta sekä käsitellä hallituksen selvitys toimenpiteistä tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen 2016 johdosta.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen

Hallitus merkitsi tiedoksi kevään 2017 asiakastyytyväisyystutkimuksen. Sen mukaan matkustajista 88 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen, eli antoi yleisarvosanan 4 tai 5 asteikolla 1-5. Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,09. Matkustajien tyytyväisyys HSL-liikenteeseen pysyi erittäin hyvällä tasolla. Myös keväällä 2016 tyytyväisten matkustajien osuus oli 88 prosenttia. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Joukkoliikenteen kaluston laatu

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen keväältä 2017. HSL tutkii joukkoliikenteen kaluston laatua havainnointitutkimuksella. Laadunvalvonnan tavoitteena on parantaa matkustajan kokemaa laatua. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.9.201811.9.2018 12:48Tiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2017 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon tarkastuslautakunnan vuotta 2017 koskevan arviointikertomuksen johdosta. Tarkastuslautakunnan keskeisimmät havainnot koskivat HSL:n strategian toteutumista, asiakastyytyväisyyskyselyjen johtopäätöksiä, talousarvion 2017 toteutumista, henkilöstöä ja talouden keskeisten tunnuslukujen tulkintaa ja seurantaa sekä LIJ-hanketta ja länsimetron viivästymistä. Tarkastuslautakunnan suositukset ja kehittämisehdotukset on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon vuoden 2018 toiminnassa ja ne huomioidaan lopullisen toiminta- ja taloussuunnitelman 2019-2021 laadinnassa. Hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee HSL:n hallituksen lausunnon tiedoksi. Linkki tarkastamattomaan pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018530-2 Sähköbussien latauspalvelun hankinta Hallitus päätti valita kokona