HSL:n hallituksen päätöksiä 4.5.2021

Joukkoliikenteen suunnitteluun liittyvien tehtävien puitejärjestelyhankinta

Hallitus päätti suunnittelutehtävien toimittajista kolmeen osaan jaetussa suunnittelukilpailussa. Kokonaistaloudellisen tarjousvertailun perusteella valitut toimittajat ovat: osa 1) Suunnittelutehtävät: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy, osa 2) Infrastruktuuri: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy ja osa 3) Vaikuttavuustarkastelut: Flou Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy. Puitesopimukset ovat voimassa enintään 5 vuotta ja kokonaiskustannukset ovat noin 1,8 miljoonaa euroa (ilman alv.).

Syysliikenteen säästöt bussiliikenteessä

Hallitus päätti hyväksyä bussiliikenteen säästöperiaatteet talviliikennekaudelle 2021-2022. Säästöt kohdentuvat laaja-alaisesti koko HSL-alueen liikenteeseen. Säästöjä syntyy muun muassa nopeutuneista ajoajoista, ruuhka-ajan tarjonnan supistamisesta sekä vuorovälien harventamisesta.  Hallitus valtuutti toimitusjohtajan päättämään talviliikennekaudelle 2021-2022 myöhemmin tehtävistä muutoksista.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Kuntavaalien siirrosta aiheutuva kokousaikataulujen muutos

Hallitus päätti kuntavaalien siirrosta aiheutuvasta poikkeuksellisesta kokousaikataulusta. Nykyisen hallituksen ja tarkastuslautakunnan toimikausi jatkuu vielä elokuussa, kunnes uudet luottamushenkilöt on valittu. Uudet hallituksen ja tarkastuslautakunnan jäsenet valitsee yhtymäkokous, alustavan suunnitelman mukaisesti kokouksessaan 24.8.2021. HSL:n toimitusjohtaja valtuutettiin siirtämään yhtymäkokouksen ajankohtaa tarvittaessa. Tarkemmat kokousaikataulut löytyvät pöytäkirjasta.

Lisätietoja:
Mika Nykänen, toimitusjohtaja, p. 09 4766 4040

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan