HSL:n hallituksen päätöksiä 6.3.2018

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastouudistus

Asia jätettiin pöydälle ja sen käsittelyä jatketaan seuraavassa hallituksen kokouksessa 27.3.2018. Pöydälle panon aikana selvitetään kokouksessa esille nousseita asioita.

Joukkoliikenteen pienkohteiden rakentaminen vuonna 2019

HSL kehittää yhteistyössä jäsenkuntiensa kanssa joukkoliikenteen infrastruktuuria. Hallitus päätti esittää, että HSL:n jäsenkunnat varaavat määrärahat vuodelle 2019 ehdotetuille toimenpiteille, joilla turvataan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä.

Helsingin staattisen pysäkki-informaation asennussopimus

HSL vastaa alueellaan pysäkkijulisteiden, pysäkkiliuskojen ja muun pysäkki-informaation asennuttamisesta ja ylläpidosta. Helsingin kaupungin alueella sijaitsevien pysäkkien pysäkki-informaation nykyinen hoitosopimus HKL:n kanssa päättyy 31.3.2018. Uusi sopimus päätettiin tehdä kilpailutetulla puitesopimuksella. Puitesopimus tehdään aikavälille 1.4.2018-31.3.2023 ja se sisältää kahden vuoden option 1.4.2023-31.3.2025. Hallitus päätti valita vertailun perusteella Prodecor Oy:n pysäkki-informaation asentajaksi Helsingissä. Valintaperusteena oli halvin hinta. Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 500 000 € sopimuskaudella mukaan lukien optio (alv 0%).

Digitaalisten palveluiden suunnittelun puitejärjestely

Hallitus päätti valita Digitalist Finland Oy:n, Eficode Oy:n, Palmu Inc. Finland Oy:n ja Futurice Oy:n Helsingin seudun liikenteen digitaalisten palveluiden suunnittelun puitesopimustoimittajiksi vuosiksi 2018-2020 ja oikeutti toimitusjohtajan päättämään vuosien 2021 ja 2022 koskevien optiovuosien käyttämisestä. Hankinnan kokonaiskustannusarvio on 3 500 000 euroa (+alv).  Tarjoajat kehittävät yhteistyössä HSL:n kanssa HSL:n tilaaman ja tuottaman joukkoliikennepalvelukokonaisuuden digitaalista asiakaskokemusta ja digitaalisten palveluiden suunnittelua.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen syksyllä 2017

Syksyn 2017 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan matkustajista 88 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen, eli antoi yleisarvosanan 4 tai 5 asteikolla 1-5. Tyytyväisten matkustajien osuus on pysynyt 88 prosentissa keväästä 2016. Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,10. Hallitus merkitsi asian tiedoksi.
Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Joukkoliikenteen kaluston laatututkimus

HSL:n syksyn 2017 laatututkimuksessa bussikalusto oli kevättä paremmassa kunnossa: tarkastetusta kalustosta 65 prosenttia oli hyvässä kunnossa, eikä siitä löytynyt poikkeamia HSL:n laatukriteereistä. Metro- ja raitiovaunukaluston laatu on hieman laskenut keväästä 2017. Myös junakaluston laatu oli hieman heikentynyt. Kaluston laadunvalvonnan tavoitteena on parantaa matkustamisen laatua.
Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki esitykseen:

Kokouksessa käsitellystä pykäläkohdasta 26 tiedotetaan myöhemmin erillisellä tiedotteella.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin 050 565 8884

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting