HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.2019

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö

Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen

Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen sopimuskauden alusta alkaen. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään mahdollisia lisätilauksia puitesopimuksesta toimitusjohtajan hankintatoimivallan puitteissa.

Microsoftin Azure-palvelujen tilaaminen vuosille 2019–2021

Hallitus päätti tilata Microsoftin Premier Support -palvelun Azuren käyttöön vuosille 2019–2021 siten, että sopimus päättyy 31.12.2021. Tilauksen arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskaudelta ovat noin 1 000 000 euroa (alv 0 %). Hankintaa koskeva sopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sm5-junayksiköiden 1–40 uudelleen teippaus HSL:n tilaajavärityksen mukaisesti

Hallitus päätti hyväksyä 40 Sm5-lähijunayksikön teippauksen Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kustannusarvion mukaisesti.

Riskienhallintapolitiikan päivittäminen

Hallitus päätti hyväksyä esitetyn riskienhallintapolitiikan voimaan 1.6.2019 alkaen.

Linkki pöytäkirjaan

Eron myöntäminen hallituksen jäsenelle ja uuden hallituksen jäsenen valinta

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää myöntää Mika Heleniukselle eron hallituksen jäsenen tehtävästä kuntalain 70 §:n perusteella 30.6.2019 alkaen ja valita Mika Heleniuksen tilalle uuden hallituksen jäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi 1.7.2019 alkaen.

Linkki pöytäkirjaan

Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset

Hallitus päätti olla ottamatta käsiteltäväkseen kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeutta varten toimitettuja toimitusjohtajan ja osastonjohtajien viranhaltijapäätöksiä ajalta 10.4.–29.4.2019.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus päätti merkitä tiedoksi markkinaoikeuden päätöksen Vintor Oy:n julkista hankintaa koskevaan valitukseen.

Suvi Rihtniemi

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.