HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.2019

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö

Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen

Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen sopimuskauden alusta alkaen. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään mahdollisia lisätilauksia puitesopimuksesta toimitusjohtajan hankintatoimivallan puitteissa.

Microsoftin Azure-palvelujen tilaaminen vuosille 2019–2021

Hallitus päätti tilata Microsoftin Premier Support -palvelun Azuren käyttöön vuosille 2019–2021 siten, että sopimus päättyy 31.12.2021. Tilauksen arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskaudelta ovat noin 1 000 000 euroa (alv 0 %). Hankintaa koskeva sopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sm5-junayksiköiden 1–40 uudelleen teippaus HSL:n tilaajavärityksen mukaisesti

Hallitus päätti hyväksyä 40 Sm5-lähijunayksikön teippauksen Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kustannusarvion mukaisesti.

Riskienhallintapolitiikan päivittäminen

Hallitus päätti hyväksyä esitetyn riskienhallintapolitiikan voimaan 1.6.2019 alkaen.

Linkki pöytäkirjaan

Eron myöntäminen hallituksen jäsenelle ja uuden hallituksen jäsenen valinta

Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää myöntää Mika Heleniukselle eron hallituksen jäsenen tehtävästä kuntalain 70 §:n perusteella 30.6.2019 alkaen ja valita Mika Heleniuksen tilalle uuden hallituksen jäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi 1.7.2019 alkaen.

Linkki pöytäkirjaan

Kuntalain mukaista otto-oikeutta varten toimitetut päätökset

Hallitus päätti olla ottamatta käsiteltäväkseen kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeutta varten toimitettuja toimitusjohtajan ja osastonjohtajien viranhaltijapäätöksiä ajalta 10.4.–29.4.2019.

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus päätti merkitä tiedoksi markkinaoikeuden päätöksen Vintor Oy:n julkista hankintaa koskevaan valitukseen.

Suvi Rihtniemi

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.