HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia
Traficomin päätöksetjoukkoliikenteen rajoitustoimista ovat vähentäneet matkustamista entisestään. Toimet matkustamisen väljyyden ja turvallisuuden varmistamiseksi ovat perusteltuja, mutta niiden seurauksena matkustus on pudonnut lähes 60 prosenttia normaalista tasosta. Tämän hetken arvio on, että HSL:n lipputulot jäävät vain 230 miljoonaan euroon, kun vuoden alussa arvioimme lipputulot 255 miljoonaksi. Vuonna 2019 myynti oli 383 miljoonaa euroa. HSL:n operointikustannukset ja palvelutaso ovat edelleen lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019 eli 515 miljoonassa.
Seudun kunnilla ei ole koronatilanteessa mahdollisuutta lisätukeen joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseksi. Jos valtio ei tule avuksi, joukkoliikenteen palvelutasoa joudutaan merkittävästi leikkaamaan, mikä haittaisi ihmisten välttämätöntä liikkumista.
”Olemme kiitollisia siitä tuesta, jota valtio osoitti viime vuonna kaupunkijoukkoliikenteelle. Sen avulla pystyimme kattamaan osan viime vuoden rahoitusvajeesta. Tämä tuki on kuitenkin jo käytetty, ja vuosi 2021 on joukkoliikenteen kannalta entistä vaikeampi. Lisätukea tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan palvelutason turvaamiseksi tulevaisuudessakin”, HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava sanoo.
Joukkoliikenteen palvelutaso uhkaa heikentyä merkittävästi
Koronarajoitukset vaikuttavat ihmisten liikkumiseen vielä pitkään, eikä joukkoliikenteen matkustajamäärien ja lipputulojen nopeaa palautumista ole odotettavissa. Ilman taloudellista tukea kaupunkien joukkoliikenteen palvelutaso uhkaa romahtaa. Jos uhkakuvat toteutuvat, vaakalaudalla ovat monet Helsingin seudun ja valtion yhteiset tavoitteet: seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittäminen, asukkaiden liikkumistarpeet, päästötavoitteet ja koko Suomen ympäristötavoitteet. Panostus joukkoliikenteeseen tukee koko Suomen kestävän kasvun ohjelman painopisteitä.
”Tukea tarvitaan myös seudun ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi. Joukkoliikenteen hyvän palvelutason ylläpitäminen ja kehittäminen tukevat toimivaa kaupunkiympäristöä, maankäyttöä, palveluita tuottavaa yritystoimintaa ja tärkeiden ympäristötavoitteiden saavuttamista sekä ilmastonmuutoksen torjuntaa”, HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell korostaa.
Yhteyshenkilöt
Risto Rautava
HSL:n hallituksen puheenjohtaja
p. 040 504 5851
Sirpa Hertell
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja
p. 050 566 6818
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme