HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.

HSL:n taloudellinen kriisi uhkaa joukkoliikenteen hyvää kehitystä ja monia keskeisiä kehityshankkeita Helsingin seudulla. Edessä on hidas toipuminen, eikä seudun kunnilla tule heikentyneessä taloustilanteessa olemaan varaa lisätukeen joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseksi. Tämä johtaa vääjäämättä tulevina vuosina joko matkustajilta perittävien lippujen hintojen merkittäviin korotuksiin tai joukkoliikenteen palvelutason leikkauksiin – tai mitä todennäköisimmin molempiin.

”Tarvitsemme yhdessä ratkaisuja, jotta joukkoliikenne palvelee jatkossakin hyvin asukkaita ja elinkeinoelämää”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

Koronakriisin takia HSL:n matkustajamäärät ja lipputulot ovat romahtaneet. Valtio on lisätalousarvioissaan vuonna 2020 ottanut vakavasti kaupunkijoukkoliikenteen taloudellisen ahdingon, ja valtion tuella on voitu kattaa osa vuonna 2020 syntyneestä rahoitusvajeesta.

HSL:n hallitus on kuitenkin huolestunut myös joukkoliikenteen tulevien vuosien taloustilanteesta ja korostaa, että lisärahoitukselle on tarvetta myös vuonna 2021 joukkoliikenteen turvaamiseksi.

Tukea tarvitaan myös ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi

Koronarajoitukset ja -suositukset vaikuttavat ihmisten liikkumiseen vielä pitkään, eikä joukkoliikenteen matkustajamäärien ja lipputulojen palautuminen kriisiä edeltävälle tasolle ole vielä näköpiirissä. Panostus joukkoliikenteeseen tukee vihreää siirtymää ja kestävää palveluinfrastruktuuria, jotka ovat Suomen kestävän kasvun ohjelman painopisteitä.

Jos kaupunkijoukkoliikenteen palvelutasoa joudutaan rahoitusvajeen takia merkittävästi supistamaan, vaakalaudalla ovat monet tavoitteet: seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittäminen, asukkaiden liikkumistarpeiden huomioiminen, päästötavoitteiden saavuttaminen ja toimivan joukkoliikennemarkkinan kehittyminen.

”Joukkoliikenteen hyvän palvelutason ylläpitäminen ja kehittäminen tukee kuntataloutta, toimivaa kaupunkiympäristöä, maankäyttöä sekä palveluita tuottavaa yritystoimintaa. Kestävällä liikkumisella tuemme ennen kaikkea kaikille tärkeiden ympäristötavoitteiden saavuttamista ja ilmastonmuutoksen torjuntaa”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.

Risto Rautava
HSL:n hallituksen puheenjohtaja