HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä

Jaa

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.

HSL:n taloudellinen kriisi uhkaa joukkoliikenteen hyvää kehitystä ja monia keskeisiä kehityshankkeita Helsingin seudulla. Edessä on hidas toipuminen, eikä seudun kunnilla tule heikentyneessä taloustilanteessa olemaan varaa lisätukeen joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseksi. Tämä johtaa vääjäämättä tulevina vuosina joko matkustajilta perittävien lippujen hintojen merkittäviin korotuksiin tai joukkoliikenteen palvelutason leikkauksiin – tai mitä todennäköisimmin molempiin.

”Tarvitsemme yhdessä ratkaisuja, jotta joukkoliikenne palvelee jatkossakin hyvin asukkaita ja elinkeinoelämää”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

Koronakriisin takia HSL:n matkustajamäärät ja lipputulot ovat romahtaneet. Valtio on lisätalousarvioissaan vuonna 2020 ottanut vakavasti kaupunkijoukkoliikenteen taloudellisen ahdingon, ja valtion tuella on voitu kattaa osa vuonna 2020 syntyneestä rahoitusvajeesta.

HSL:n hallitus on kuitenkin huolestunut myös joukkoliikenteen tulevien vuosien taloustilanteesta ja korostaa, että lisärahoitukselle on tarvetta myös vuonna 2021 joukkoliikenteen turvaamiseksi.

Tukea tarvitaan myös ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi

Koronarajoitukset ja -suositukset vaikuttavat ihmisten liikkumiseen vielä pitkään, eikä joukkoliikenteen matkustajamäärien ja lipputulojen palautuminen kriisiä edeltävälle tasolle ole vielä näköpiirissä. Panostus joukkoliikenteeseen tukee vihreää siirtymää ja kestävää palveluinfrastruktuuria, jotka ovat Suomen kestävän kasvun ohjelman painopisteitä.

Jos kaupunkijoukkoliikenteen palvelutasoa joudutaan rahoitusvajeen takia merkittävästi supistamaan, vaakalaudalla ovat monet tavoitteet: seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittäminen, asukkaiden liikkumistarpeiden huomioiminen, päästötavoitteiden saavuttaminen ja toimivan joukkoliikennemarkkinan kehittyminen.

”Joukkoliikenteen hyvän palvelutason ylläpitäminen ja kehittäminen tukee kuntataloutta, toimivaa kaupunkiympäristöä, maankäyttöä sekä palveluita tuottavaa yritystoimintaa. Kestävällä liikkumisella tuemme ennen kaikkea kaikille tärkeiden ympäristötavoitteiden saavuttamista ja ilmastonmuutoksen torjuntaa”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.

Yhteyshenkilöt

Risto Rautava
HSL:n hallituksen puheenjohtaja
p. 040 504 5851

Sirpa Hertell
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja
p. 050 566 6818

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik

HSL:n hallituksen päätöksiä 9.2.20219.2.2021 14:35:46 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52b/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita pääosin Luoteis-Helsingissä kulkevien seitsemän lähibussilinjan liikennöitsijäksi Nurmijärven Linja Oy:n ja Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussilinjojen liikennöitsijäksi Taksikuljetus Oy:n. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tuusulanväylän linjastosuunnitelman hyväksyminen Hallitus päätti hyväksyä Tuusulanväylää pitkin kulkevien bussilinjojen suunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Uudet bussilinjat on tarkoitus ottaa pääosin käyttöön syysliikenteen alkaessa 2022. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta (Liikenne 12) Hallitus antoi lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen Fossiilittoman liikenteen tiekartasta Hallitus an

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme