HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä
HSL:n taloudellinen kriisi uhkaa joukkoliikenteen hyvää kehitystä ja monia keskeisiä kehityshankkeita Helsingin seudulla. Edessä on hidas toipuminen, eikä seudun kunnilla tule heikentyneessä taloustilanteessa olemaan varaa lisätukeen joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseksi. Tämä johtaa vääjäämättä tulevina vuosina joko matkustajilta perittävien lippujen hintojen merkittäviin korotuksiin tai joukkoliikenteen palvelutason leikkauksiin – tai mitä todennäköisimmin molempiin.
”Tarvitsemme yhdessä ratkaisuja, jotta joukkoliikenne palvelee jatkossakin hyvin asukkaita ja elinkeinoelämää”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.
Koronakriisin takia HSL:n matkustajamäärät ja lipputulot ovat romahtaneet. Valtio on lisätalousarvioissaan vuonna 2020 ottanut vakavasti kaupunkijoukkoliikenteen taloudellisen ahdingon, ja valtion tuella on voitu kattaa osa vuonna 2020 syntyneestä rahoitusvajeesta.
HSL:n hallitus on kuitenkin huolestunut myös joukkoliikenteen tulevien vuosien taloustilanteesta ja korostaa, että lisärahoitukselle on tarvetta myös vuonna 2021 joukkoliikenteen turvaamiseksi.
Tukea tarvitaan myös ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi
Koronarajoitukset ja -suositukset vaikuttavat ihmisten liikkumiseen vielä pitkään, eikä joukkoliikenteen matkustajamäärien ja lipputulojen palautuminen kriisiä edeltävälle tasolle ole vielä näköpiirissä. Panostus joukkoliikenteeseen tukee vihreää siirtymää ja kestävää palveluinfrastruktuuria, jotka ovat Suomen kestävän kasvun ohjelman painopisteitä.
Jos kaupunkijoukkoliikenteen palvelutasoa joudutaan rahoitusvajeen takia merkittävästi supistamaan, vaakalaudalla ovat monet tavoitteet: seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittäminen, asukkaiden liikkumistarpeiden huomioiminen, päästötavoitteiden saavuttaminen ja toimivan joukkoliikennemarkkinan kehittyminen.
”Joukkoliikenteen hyvän palvelutason ylläpitäminen ja kehittäminen tukee kuntataloutta, toimivaa kaupunkiympäristöä, maankäyttöä sekä palveluita tuottavaa yritystoimintaa. Kestävällä liikkumisella tuemme ennen kaikkea kaikille tärkeiden ympäristötavoitteiden saavuttamista ja ilmastonmuutoksen torjuntaa”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.
Yhteyshenkilöt
Risto Rautava
HSL:n hallituksen puheenjohtaja
p. 040 504 5851
Sirpa Hertell
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja
p. 050 566 6818
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme